O reuniune a reprezentantilor ministerelor Culturii din cele 27 de state europene, desfasurata la Berlin, a hotarat sa acorde insemnele de Patrimoniu European pentru Ansamblul Monumental de la Targu Jiu, zis si Calea Eroilor (ridicat in 1937-1938, opera a sculptorului Constantin Brancusi, de la a carui nastere s-au implinit, pe 19 februarie, 141 de ani). Una dintre marile batalii pe care le-a dus initiatorul procesului de restaurare, Radu Varia, a fost aceea de a aduce in constiinta generala ideea ca opera lui Brancusi de la Targu Jiu are sens in masura in care reprezinta un parcurs unitar, contemplativ, marcat de "statiuni" semnificative.

Asezarea in peisaj a acestuia se facuse de catre sculptor in functie de prezenta in zari a muntelui - simbol al permanentei, de prezenta apei curgatoare - simbol al puritatii si al vietii - si anume de cursul Jiului, cu un brat discret, linistit trecand prin spatele Mesei Tacerii. Loc al revelatiei, aceasta este, in plan subtil, punctul central al parcursului, care ar trebui sa ne conduca in pace prin Poarta Sarutului, simbol al dragostei, spre Coloana Infinitului, apoteoza a intregului, menita "sa sustina bolta cereasca", dupa spusele autorului.

In 1937-1938, Brancusi n-a apucat sa-si vada Ansamblul ca opera terminata, unitara. Mai multe strazi si o cale ferata intretaiau si atunci, ca si acum, parcursul dintre Masa Tacerii si Coloana fara Sfarsit. Se putea spera ca aceste obstacole vor fi eliminate in timp. Marea mutilare a venit odata cu amenajarea urbanistica. A fost modificat relieful, s-a ridicat un parapet inalt si intunecos in spatele Mesei Tacerii. A fost rupta de cursul apei si de viziunea muntelui, devenind, practic, invizibila. A fost distrusa ideea de parcurs lin, introducand o suita de trepte in cascada, ca la cursele cu obstacole. A fost adoptat un "design" propriu pe Aleea Scaunelor (lampi sinistre prin parcuri si copaci; zeci de fire electrice dezordonate "insotesc" tot parcursul dintre Masa Tacerii si Coloana).