Nefiind implementata inca institutia managerului profesionist, ca in sistemul sanitar, directorii de teatru provin din rindurile actorilor sau ale regizorilor.

Fara a fi in mod special instruiti pentru aceasta meserie, se descurca si ei cum pot. Unii mai bine, altii mai rau.

"Primul director al tarii"

Ion Caramitru este "primul director al tarii", dat fiind faptul ca institutia pe care o conduce este cea a Teatrului National din Bucuresti. Venit dupa neagra guvernare a lui Dinu Sararu, in care spectacole de calitate au fost scoase abuziv de pe afis, alocindu-se sume monstruoase in montari megalomanice, gen "Apus de soare", sau in piese-cult ale propriei personalitati, precum "Crima pentru pamint", Caramitru a avut din partea artistilor si a publicului un mare credit.

"Oricum, mai rau decit pe vremea lui Sararu nu se poate", spuneau tinerii actori care statusera in buna parte pe tusa sub conducerea pro-pesedista. Fost ministru al Culturii, Caramitru parea sa aiba acel know-how necesar scoaterii primei scene a tarii din marasm. Chiar daca el nu a confirmat pe de-a-ntregul, nefiind capabil de revolutia pe care a facut-o la National Andrei Serban, Caramitru a facut totusi citeva mutari bune: l-a invitat pe Yuriy Kordonskiy sa monteze "Inima de ciine", prilej cu care l-a adus pe scena Nationalului pe Victor Rebengiuc si, poate cea mai de succes initiativa, a redeschis portile "Conferintelor Teatrului National", eveniment celebru in perioada interbelica.

Personalitati din lumea culturii, a politicii, istorici si savanti vin in fiecare duminica dimineata si conferentiaza pentru publicul bucurestean.

O initiativa indoielnica a directorului TNB a fost montarea "Burghezului gentilom", o promisiune pe cit de mareata, pe atit de neacoperita, frizind bunul-gust si chiar bunul-simt. Ca actor, Caramitru se exprima pe scena Teatrului Bulandra, in "Sorry", regia Yuriy Kordonskiy, si in "Sase personaje in cautarea unui autor", in regia lui Liviu Ciulei. Pe scena teatrului pe care-l con-duce va aparea in "Eduard al-III-lea" de Shakespeare, montare ce-i va apartine lui Alexandru Tocilescu.

Teatru de bulevard

Mircea Diaconu este de sase ani incoace directorul Teatrului Nottara. Un teatru situat pe Bulevadrul Magheru, cu un repertoriu pe masura, constituit in mare parte din piese bulevardiere. Putine sint spectacolele ce merita cu adevarat vazute la Nottara, printre ele numarindu-se montarile lui Petre Bokor si "Nu se stie cum" de Pirandello, in regia lui Laszlo Bocsardi. Mircea Diaconu a deschis totusi teatrul tinerilor regizori din provincie.

Prin programul "Buletin de Bucuresti", regizori aflati la inceputul carierei sint invitati sa monteze la Nottara. Ca actor, Diaconu este foarte activ, jucind in mare parte din spectacolele de la Nottara, dar si pe marele ecran, fiind unul dintre cei mai de succes actori de film.


Despre autor:

Cotidianul

Sursa: Cotidianul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.