Artistul și omul de afaceri vrea să introducă lucrările artiștilor romani contemporani in circuitul de licitații

Proprietarul casei de licitații Monavissa și creatorul controversatului monument din Piața Revoluției spune că, in cațiva ani, nume celebre ale picturii mondiale - precum Monet sau Manet - vor intra și in colecțiile particulare ale romanilor. Motivul este simplu, consideră artistul: investițiile in opere de artă sunt chiar mai interesante decat imobiliarele, pentru că dau randamente de 100% de la an la an.

- Există o piață in Romania pentru licitațiile de obiecte de artă?

- Ați văzut cum se face piața. Dacă scoate Năstase la vanzare cateva lucrări se vand trei tablouri. Altfel, sunt lucrări extrem de valoroase care nu se vand.

- Nu sunt clienți?

Citeste si:

- Este foarte greu să spui că nu există clienți. Cred că nu se nimeresc să fie interesați in același timp. Este o zonă extrem de sensibilă. Și painea o alegi din oferta care există pe piață, cu atat mai mult o lucrare de artă. Nu iți cumperi in fiecare zi așa ceva. Te uiți de multe ori și, in momentul in care "rezonezi" cu oferta, decizi să investești.

Este foarte greu, recunosc, și, personal, cand trec prin astfel de etape, imi dau seama că alegerea este foarte dificilă. Fiind de partea cealaltă, a căutării și a aducerii obiectelor pe piață, imi spun: "Ce frumoasă este lucrarea asta, este excepțională, valoroasă, ce bine ar sta undeva". Dacă ar fi să devin cumpărător insă, aș fi și eu mult mai selectiv. Cumpărătorii au devenit mult mai pricepuți. Este un adevăr - au ajuns să dețină resurse financiare astfel incat să depășească etapele de investiții in casă și mașină, acum au ajuns la subtilități. Unii dintre ei au ajuns chiar mari colecționari. S-au documentat și chiar știu să selecteze.

- Deci există cumpărători...

- Da, sunt. A apărut, din păcate insă, un fenomen foarte neplăcut in Romania după 1990. Au ieșit foarte multe lucrări din țară, pe cațiva dolari la inceput. Cine a anticipat cum vor merge lucrurile a investit in așa ceva - mobilier, covoare și, bineințeles, in lucrări de artă. Acum perioada de rulaj a acestora este alta. Inainte, dacă erau cumpărate de pe piața romanească, la un interval de un an-doi erau scoase la vanzare.

Erau chiar negustori, să spunem, care investeau și scoteau apoi obiectele la vanzare cand constatau că prețul a crescut. Acum au apărut acele persoane care cumpără și ca investiție, dar și pentru "suflet". Și atunci ei nu se mai despart de lucrare așa curand. Cei care au nevoie de bani și ar avea lucrări au așteptat și incă mai așteaptă, pentru că au observat că piața a crescut.