Seracini, care stapaneste la perfectie tehnologia moderna, spune ca fresca, disparuta in urma cu cinci secole, se ascunde chiar in spatele peretelui pe care a fost pictata initial, in Palazzo Vecchio (actualul sediul al Primariei) din Florenta. Expertul italian a obtinut recent si aprobarea Guvernului, necesara pentru continuarea investigatiilor. El spune ca in acest moment "localizarea exacta si scoaterea la lumina o data pentru totdeauna a capodoperei este doar o chestiune de luni de zile". Specialistii in arta spun ca daca se dovedeste ca Saracini are dreptate, importanta unei asemenea descoperiri ar fi inestimabila. "Contemporanii lui Leonardo nu numai ca spuneau despre aceasta lucrare ca este cea mai buna opera a maestrului, ci o considerau cea mai buna lucrare din arta", spune Seracini.

Mai marii Florentei l-au mandatat pe Leonardo, aflat atunci la apogeul carierei sale, sa realizeze o fresca prin care sa fie celebrata victoria Republicii Florentine impotriva milanezilor in batalia din campiile de la Anghiari, din 29 iunie 1440. Leonardo, care detesta ideea de razboi, a inceput lucrul la aceasta fresca, de trei ori mai mare decat "Cina cea de taina", in 1505. Dupa numai un an de zile insa, dezamagit probabil ca tehnica sa de lucru experimentala nu a dat rezultatele scontate, Da Vinci a abandonat lucrarea (unii specialisti spun ca ar fi distrus-o totodata) si a plecat la Milano. Din opera maestrului, pe care unul din cronicarii acelor vremuri o numea "o minune", au ramas doar schitele preliminare si cateva copii realizate de alti artisti. Toate urmele existentei originalului s-au pierdut insa odata cu renovarea Palatului in 1563, lucrare care i-a fost incredintata lui Giorgio Vasari, artist si arhitect. Multa vreme aproape toti specialistii in arta au fost convinsi ca pictura lui Da Vinci a fost distrusa si inlocuita cu frescele lui Vasari.

Pentru multa lume, cautarile lui Seracini par desprinse dintr-un film cu Indiana Jones sau dintr-un roman gen "Codul lui Da Vinci" (in care de altfel se si face referire la specialistul italian). Seracini si-a inceput cercetarile in 1975. Cocotat pe schele, el a explorat fiecare centimetru patrat din pictura murala a lui Vasari si astfel a remarcat, pe un steag verde minuscul, o inscriptie care nu se observa de la sol.