Peste jumatate de miliard de euro. Aceasta este suma tradusa in combustibil pe care romanii o pierd anual din cauza infrastructurii rutiere deficitare. Astfel, potrivit unui studiu realizat de Asociatia Romana a Antreprenorilor de Constructii, proprietarii de autovehicule care circula in Romania inregistreaza pierderi zilnice de 1,5 milioane de euro prin cresterea consumului de combustibili determinata de starea precara a infrastructurii rutiere. Mai exact 547,5 milioane de euro anual.

"Studiul ARACO a fost realizat pe baza reglementarilor internationale accesate de proiectantii antreprenori si de investitorii din constructii si a analizat economiile, in cazul in care autovehiculele merg cu viteza superioara", a declarat, luni, intr-o conferinta de presa, presedintele ARACO, Laurentiu Plosceanu.

Bucuresti - pierderi de 500.000 de euro zilnic

In ceea ce priveste Capitala, valoarea pierderilor se cifreaza la 500.000 de euro zilnic. Pierderile legate de infrastructura deficitara pot fi diminuate atat prin reducerea consumului de benzina, cat si prin gasirea unor solutii alternative pe drumuri, precum subtraversarile sau pasarelele, in special in Bucuresti, spun reprezentantii ARACO. De asemenea, presedintele ARACO a subliniat importanta inceperii in termen cat mai scurt a proiectelor de infrastructura anuntate de Guvern. "E esential ca ceea ce incearca Guvernul sa propuna in buget, in materie de infrastructura, sa devina operational cat mai repede. ARACO sustine toate proiectele de infrastructura, cu conditia ca acestea sa fie intarziate cat mai putin", a mai spus Plosceanu.

"Administratia trebuie sa administreze drumuri, nu spagi"

Cei mai afectati de starea deplorabila a drumurilor se pare ca sunt transportatorii. Potrivit acestora, principalul vinovat pentru situatia de fata nu este nimeni altul decat Administratia Nationala a Drumurilor, care are "cateva mari atributii.

Aceasta institutie este cea care trebuie sa reabiliteze, sa construiasca si sa organizeze licitatii. Dar banii destinati acestor activitati se duc pe lucruri deloc prioritare cum ar fi camere video si cantare mobile", ne-a declarat Augustin Hagiu, presedintele Federatiei Operatorilor Romani de Transport care a adaugat ca "AND trebuie sa administreze drumuri, nu spagi". Costul suplimentar pe care il presupune combustibilul consumat in plus fata de cum era firesc se rasfrange si in materialele de constructii.
"Daca un transportator incarcat cu ciment, spre exemplu, este nevoit sa ocoleasca 100 de kilometri din cauza drumului prost, evident ca acest lucru va creste costul materialului transportat", a incheiat presedintele FORT.

Citeste si:

Se majoreaza pretul metrului patrat construit

Nu numai costul materialelor de constructii se va majora, ci si al constructiei in sine, insa din alte motive. Pretul pe metru patrat construit se va majora in 2007 cu 15-17%, pe fondul majorarii salariilor cu 23% si al cresterii pretului manoperei, a mentionat presedintele ARACO.
In prezent, pretul pe metru patrat construit in Romania variaza intre 300 si 2.500 euro, circa 20% din aceasta valoare reprezentand manopera. Celelalte costuri sunt influentate de cheltuielile legate de capital si de solutiile tehnologice alese, potrivit presedintelui Federatiei Sindicatelor Familia, Dan Cristescu.

De asemenea, piata constructiilor va creste anul acesta cu 25-27% fata de nivelul de 7 miliarde euro inregistrat in 2006, a declarat Plosceanu. "Anul trecut, piata constructiilor a ocupat o pondere de 10% din produsul intern brut si estimam ca pe termen mediu aceasta pondere sa creasca la 12%", a spus Plosceanu.

Deficit de muncitori

Romania se confrunta cu un deficit de muncitori pe piata constructiilor, in prezent existand un numar de aproximativ 300 de mii de muncitori, fata de 900 de mii, cati erau in anul 1990, a spus reprezentantul Federatiei Nationale a Sindicatelor din Constructii-Montaj "Anghel Saligny", Andrei Provian. Potrivit acestuia, daca in anul 1990 existau aproximativ 900 de mii de lucratori in domeniul constructiilor, in prezent exista circa 300 de mii de muncitori. "Ne confruntam cu un exod al fortei de munca, exista pericolul sa nu mai avem cu cine sa incepem ziua de program", a explicat Provian.

Muncitorii din domeniul constructiilor prefera sa munceasca in strainatate, de aceea "este o criza acuta", iar aceasta "hemoragie" poate fi oprita doar daca muncitorii din domeniul constructiilor vor ramane sa lucreze in tara sau se vor intoarce din strainatate.
Potrivit reprezentantilor ARACO, un muncitor necalificat castiga 190 de euro in Estonia, 250 de euro in Ungaria, 500 de euro in Slovenia, 1.200-1.400 de euro in Italia si 2.000 de euro in Germania.

In prezent, un muncitor necalificat care lucreaza in domeniul constructiilor castiga 450 de lei, de aceea " este necesara cresterea salariului mediu in constructii, in urmatorii doi ani, ca sa poata concura cu salariile din tari precum Ungaria sau Polonia".