Ce parere aveti?

Dom’le, eu nu ma iau dupa scandalul provocat. Am o institutie serioasa, care este CNC-ul, in care s-a dat un concurs si a cistigat un domn Serbanescu. Si care si-a luat meseria in primire. La vremea respectiva, inainte de publicarea concursului,
i-am trimis un proiect de organizare. Lucrul care trebuie sa ne preocupe nu este sa cistigam concursul, fiindca un sfert vor cistiga, trei sferturi nu vor cistiga.

Acum, orice concurs este cu cistig sau pierdere. Problema care se pune e de a cistiga concursul, nicidecum de a-l contesta, cum a facut un oarecare, oarecare care nici macar nu a concurat. Tipul respectiv a concurat la Dezvoltare, asta inseamna o incurajare de doua sute de milioane, cu care plateste un scenarist, sa dezvolte scenariul. Daca citesti ce a prezentat el, iti pui miinile in cap. Eu le stiu. El nu avea de cistigat ceva. Dar, in acelasi timp, el avea un film in productie, la care a primit bani si nu a inceput sa filmeze. Deci, nu vrea sa faca filmul respectiv si a gasit un motiv sa dea banii inapoi.

Nu cred asta.

N-a filmat nici macar o zi. Deci el nu a dezvoltat un scenariu si vine cu unul din scandalagii si ma critica: "Nicolaescu a concurat cu patru filme, ca sa-si incerce norocul". Cum sa-mi incerc eu norocul?! Scenariile depuse sint foarte bune. Unul a cistigat, altul este dupa piesa "Poker" a lui Lustig... piesa asta face mai multi spectatori la teatru decit un film romanesc. Deci, nu conteaza scandalul si oamenii astia. Criza reala este lipsa spectatorilor. In ultimii ani, doar "Orient Expres", un film de-al meu, a fost intre primele zece filme mondiale rulate la noi, ca incasari si numar de spectatori. Obiectivul nostru e sa aducem spectatori si eu am venit cu patru propuneri, perfect comerciale. Ei au contestat lucruri care nu se pot contesta.

De fiecare data le sint respinse proiecte, proiecte care cistiga in strainatate. "Moartea domnului Lazarescu", "A fost sau n-a fost?".

Sa dea Dumnezeu ca ele sa aiba macar spectatorii unuia dintre filmele mele. Acest oarecare a predat doua pagini. Eu am scris de la inceput impotriva secretizarii, dar ei au facut-o, fiindca nu au reusit altfel. Eu am zis ca nu poate nimeni preconiza un cistig cu un film, daca nu stii numele regizorului. Regizorul e o garantie, o garantie cind a facut zece filme, nu cind a facut un film. Cristi Puiu a cistigat niste concursuri cu un film si 28.000 de spectatori in tara. Nu poti spune ca e cel mai premiat film romanesc. Sinteti prea tineri si spuneti asta. Calinescu a cistigat la Venetia in 1939. Premiile astea sint mult mai mari decit cele luate de Cristi Puiu si nimeni nu a facut din asta sfirsitul pamintului.

A fost sfirsitul pamintului cind s-a discutat de imbatrinirea generatiei dumneavoastra si de prezenta unei noi generatii.

Cum imbatrinire, dom’le? Eu, Pita, Daneliuc, Pintilie. Ne-ati imbatrinit? Apoi, e generatia lui Carmazan, Marinescu. Ce faci cu noi astia? Ne aruncati la gunoi? Hai, dom’le, vedeti-va de treaba, vorbiti prostii. Nu e nici o lupta! E scandalul lor! Ca ei sint cei mai buni, cei mai cu mot in cap! Nici macar nu are scoala Puiu!

Citeste si:

Are scoala in Elvetia!

Ce scoala e aia? Nu are, dar nu zic nimic, ca nici eu nu am. Cum poate el sa vina in Romania si sa spuna: "Dati-mi sa fac film!". Chiar oricine in Romania poate sa faca film?

Nu au mai fost filme valabile!

Nu e adevarat, dom’le! Pita, Daneliuc. Acum, au cazut Pita, Daneliuc si eu am cistigat.

Ceva se intimpla cu generatia Nicolaescu-Pita-Daneliuc. Face filme slabe.

Dumneata ai vazut "Orient Expres"?

Da.

Era un film sa dai cu el de pereti?