Mesele consistente servite la restaurantele de tip fast-food reprezinta varianta cea mai usoara pe care o aleg din ce in ce mai multi parinti pentru a potoli foamea micutilor. Si daca cei mai responsabili nu se lasa pacaliti de aspectul frumos al ambalajelor, constientizand riscurile enorme pe care aceste produse le au asupra sanatatii, companiile de fast-food "ataca" veriga cea mai slaba a acestui lant, copiii, prin campanii de promovare derulate in scoli.

Astfel de activitati au avut loc anul trecut, in unitatile de invatamant din Cluj, unde elevii au asistat la un program de prezentare a unor produse de tip fast-food. Cazul nu este singular, multe dintre actiunile destinate tinerilor, gen cupa liceelor la fotbal, campionate de skate-board sau de basket fiind organizate de mari companii care produc sortimente alimentare nesanatoase.

Parintii care sunt impotriva unei alimentatii constand in hamburgeri si cartofi prajiti, isi pun sperantele intr-un proiect de act normativ, elaborat de deputatul independent Mircia Giurgiu, care sa reglementeze promovarea mancarii daunatoare pentru sanatatea copiilor in scoli. "Initiativa elaborarii acestui proiect de lege a venit din partea parintilor clujeni, nemultumiti de promovarea produselor de tip fast-food in scoli. Prin aceasta lege dorim sa ii protejam pe copii de ofensiva pe care o practica aceste firme, fara a se gandi la nocivitatea acestei mancari asupra sanatatii lor", ne-a declarat deputatul Mircia Giurgiu.

Sandwich-urile pregatite de acasa pentru gustarea din timpul pauzelor nu mai sunt de mult pe placul elevilor. Hamburgerii, cartofii prajiti si inghetatele cu toppinguri variate reprezinta produse ce sunt in egala masura apreciate si nocive. Avand in vedere ca foarte multi parinti refuza sa isi "otraveasca" copiii cu acest tip de alimentatie, marile companii de fast-food au lansat o ofensiva de promovare a acestor produse, chiar in unitatile de invatamant.

Snacksurile, chipsurile, hamburgerii sau bauturile tip cola ar putea fi interzise in scoli. Potrivit deputatului independent, Mircia Giurgiu, pana la inceputul lunii februarie va fi promovat un proiect de act normativ care sa interzica mancarea nesanatoasa din unitatile de invatamant. "Marile companii aleg sa promoveze in scoli un tip de alimentatie complet nesanatos. Ceea ce dorim este sa ii protejam pe copii de ofensiva pe care o practica aceste firme", ne-a declarat Mircia Giurgiu. Acesta sustine ca singura modalitate in care o astfel de campanie s-ar putea desfasura ar fi ca produsele comercializate sa nu fie nocive pentru sanatatea elevilor.

Citeste si:

Consumul de fast-food duce la obezitate

Desi un hamburger, servit la unul dintre cele mai mari restaurante de tip fast-food din lume costa mai mult decat un kilogram de mere, putini parinti sunt dispusi sa aleaga varianta sanatoasa. Medicii avertizeaza insa ca obezitatea si dezvoltarea unor afectiuni cardiace sunt cele mai grave riscuri la care sunt expusi consumatorii de fast-food. Potrivit statisticilor furnizate de reprezentanti din cadrul Societatii de Endocrinologie, peste 40% dintre copiii romani sunt supraponderali.

In ce ii priveste pe adulti, peste 60% din totalul populatiei este supraponderala si mai mult de jumatate ajunge la obezitate. "Americanii fac eforturi uriase pentru a limita consumul de fast-food, in timp ce la noi acesta este in plina ascensiune. Parintilor le este foarte greu sa recunoasca faptul ca odraslele lor sunt supraponderale si de aceea nici nu vin la medic", ne-a declarat prof. dr. Ion Constantinescu din cadrul Institutului de Endocrinologie "C.I. Parhon".

Campaniile publicitare, la latitudinea directorilor

Potrivit reprezentantilor Ministerului Educatiei, campaniile de promovare in scoli a diferitelor produse stau la latitudinea conducerilor, intrucat unitatile de invatamant sunt autonome. "Ministerul Educatiei nu are niste reguli clare privind natura acestor parteneriate, insa va pot spune ca nu vom fi niciodata de acord ca o revista cu caracter sexual sa faca un astfel de parteneriat", a declarat pentru Hotnews, un oficial al ministerului. Mai mult, acesta a precizat ca la nivel european s-au luat masuri pentru a proteja sanatatea copiilor. "In Estonia, in cursul anului 2006 a fost adoptata o lege care interzice vanzarea bauturilor racoritoare tip cola in scoli si in apropierea lor, in ciuda lobby-ului agresiv facut de Madeleine Albright in favoarea a doua mari companii", a apreciat sursa citata.