Arhiva Nationala de Filme este acea institutie a Romaniei care administreaza si conserva patrimoniul cinematografic. Pentru majoritatea amatorilor de film, patrimoniul se reduce la depozitul care alimenteaza cinemateca. De fapt, in colectiile care il compun, pe linga pelicule intra si fotografii, afise, dosare de presa, schite de decoruri sau partituri muzicale ale filmelor. In fondul de documentare pe suport de hirtie se gasesc 12.000 de carti, 13.000 de exemplare de publicatii periodice, 1.800 de afise, 100.000 de fotografii si peste 500 de scenarii publicate.

Toate aceste colectii, explica Anca Mitran, directoarea Arhivei Nationale de Film (ANF) ,sint deocamdata depozitate in subsolul cladirii in care functioneaza Centrul National al Cinematografiei. Directoarea spera sa poata aduce cindva aceste colectii, daca nu intr-un muzeu, macar intr-o sala de expozitii.

Clinica de geriatrie de la Jilava

Arhiva Nationala de Filme detine numai negativele peliculelor autohtone. Pentru filmele straine, in arhiva exista numai copii care, dupa ce au rulat de citeva sute de ori, si-au pierdut din calitatea initiala. Achizitiile noi fiind excluse, singura solutie ramine tratarea si reconditionarea in laboratorul de la Jilava. Aici este locul in care peliculele betegite sint depozitate, ingrijite, supravegheate si tratate de bolile batrinetii. Fiecare film are un buletin de analize cu care se prezinta de fiecare data cind pleaca sa ruleze in cinematografe.

Filme noi de imprumut

Citeste si:

Singura sansa ca filmele straine, bune si noi sa ajunga in programul Cinematecii este parteneriatul cu institute culturale sau ambasade. Aceste filme nu apartin insa Arhivei Nationale de Filme si nici nu intra in colectie, ele fiind difuzate exclusiv in cadrul programelor dedicate productiei cinematografice din diferite tari. O alta solutie de a aduce filme necunoscute este schimbul care se practica intre arhivele europene, schimb la care ANF poate recurge in calitate de membru al Federatiei Internationale a Arhivelor de Film (FIAF) si al Asociatiei Cinematografelor Europene (ACE).

Cumpararea de licente de difuzare nu intra in calcul, din ratiuni care nu tin de dragostea de film. Cu toate astea, mai exista inca sperante: cinematograful Union beneficiaza de un contract cu o firma care cumpara licente de difuzare a filmelor si a intrat deja in circuitul Europa Cinema. In acest circuit sint sali din Europa in care se promoveaza filmul european. Asa se face ca 60% dintre filmele care ruleaza la Union sint noutati ale cinematografiei europene de calitate. Pentru ca e prezent in acest circuit, cinematograful Union poate beneficia in 2007 de un sprijin de 15.000 de euro, bani care vor fi folositi pentru achizitionarea unei instalatii de traducere, declara Anca Mitran.

De ce ni se rupe filmul?

Sala Union sta mai bine si in ce priveste dotarea tehnica: aici filmele sint proiectate pe suport DVD sau pelicula, in timp ce, la Eforie, 80% sint pe pelicula. Noua Lege a cinematografelor prevede ca Arhiva Nationala de Filme sa primeasca 3% din Fondul cinematografic, aproximativ opt miliarde anual. Mai obtine si fonduri de la bugetul de stat. Alocatia bugetara de anul trecut a fost de 28 de miliarde de lei, iar pentru anul in curs se estimeaza un buget de 25 pina la 28 de miliarde de lei.