In Tehnica criticii si a istoriei literare, din Principii de estetica, G. Calinescu afirma: "Este cu putinta sa faci critica curata fara proiectie istorica, cu toate ca adevarata critica de valoare contine implicit o determinatiune istorica, dar nu e cu putinta sa faci istorie literara fara examen critic".

Acest adevar este confirmat si de eseurile de critica si istorie literara ale lui Ioan Adam din volumul Zidul si Litera, aparut la Editura Adam.

Scrise si publicate in diverse perioade de timp, dupa cum sunt datate, eseurile lui Ioan Adam atesta disponibilitatea sa de a explora cu deplina competenta atat fenomenul literar revolut, cat si creativitatea epocii contemporane. in primul rand, trebuie relevat ca Ioan Adam nu s-a orientat numai asupra unei etape din evolutia literaturii romane clasice si interbelice, ci, cu o intuitie sigura, a putut sa discearna si sa defineasca structura specifica a celor mai diferite individualitati, din mai multe etape. imbinand armonios datele documentare cu analiza ideatica si estetica, Ioan Adam formuleaza noi puncte de vedere despre profilul si opera unor reprezentanti de variate marimi, ai literaturii romane.

Astfel, de la Nicolaus Olahus, Costache Conachi si Barbu Paris Mumuleanu, trece la Duiliu Zamfirescu, acordand atentie unor creatori de inalt prestigiu din perioada interbelica, precum Hortensia Papadat-Bengescu, Tudor Arghezi, Ionel Teodoreanu, G. Calinescu. Ingeniozitatea critica este evidenta si in comentariile consacrate unor aspecte ale literaturii din a doua jumatate a secolului al XX-lea si din primi ani ai secolului al XXI-lea, concretizate in scrierile lui Platon Pardau, Titus Popovici, Ion Baiesu, Mariana Ionescu, Costin Tuchila, Paul Silvestru, Radu Selejan, Constantin Stan.