Regizorul Cristi Puiu, ale carui proiecte de dezvoltare de film au fost respinse la recenta sesiune de prime acordate de Centrul National al Cinematografiei (CNC), contesta atat competenta juriului care a desemnat castigatorii, pe cea a unora din cineastii castigatori (mai exact, Sergiu Nicolaescu), cat si pe cea a directorului forului cinematografic, Eugen Serbanescu. In timp ce proiectele lui Puiu, doua sinopsisuri din seria "Sase povesti la marginea Bucurestiului" (care a debutat cu multi-premiatul "Moartea domnului Lazarescu", Premiul "Un Certain Regard" la Cannes 2005), au fost apreciate cu notele 5.50, respectiv 5.75, alti cineasti, din diferite generatii, au primit bani publici pentru realizarea productiilor lor, participand in concurs cu scenarii la sectiunea Lungmetraj de fictiune.

Printre acestia: Sergiu Nicolaescu (suma cea mai mare, de 1,8 milioane lei pentru un nou "Comisar Moldovan"), Catalin Mitulescu, Radu Muntean, Cristian Mungiu, Serban Marinescu, Marius Th. Barna, Catalin Saizescu, dar si regizori de teatru aflati la debut in cinema: Silviu Purcarete, Horatiu Malaele si Alexandru Darie. Juriul a fost numit, conform Legii cinematografiei, de catre ministrul Culturii, Adrian Iorgulescu, si a fost format din: George Balaita (scriitor), Constantin Chelba (director de imagine), Dinu Tanase (regizor), Marin Vladimir (distribuitor) si Radu Nicolae (actor). In timp ce Serbanescu spune ca se gandeste la toate variantele posibile de a repara aceasta situatie, si ca intentioneaza sa il contacteze pe cineast, acesta din urma ii cere raspicat demisia. Sau... demiterea. Am cerut parerea atat celor direct implicati in scandal, cat si a cineastului in permanenta contestat de Puiu pentru ca a obtinut finantare de la stat, Sergiu Nicolaescu, si a unui alt regizor castigator, Serban Marinescu.

Cristi Puiu, regizor

"Eu nu-l recunosc pe Eugen Serbanescu ca autoritate in materie de cinematografie, pentru ca ce a facut este o dovada de incapacitate si iresponsabilitate care il situeaza in pozitia de a demisiona. Solutia pe care am ales-o nu este de a discuta cu el, ci de a nu-mi mai depunde proiectele la CNC. Atata vreme cat situatia continua, cat manipularea continua, cat inerentele comuniste continua, eu nu mai cer bani de la stat. Decizia pentru reglementarea problemei ii apartine Ministerului Culturii, iar daca ministrul Culturii nu il demite pe acest domn, ar trebui sa ia o masura primul-ministru, pentru ca astfel de decizii au implicatii foarte grave."

Serban Marinescu, regizor

"Imi pare rau de ce s-a intamplat si eu cred ca aici este o eroare de regulament si legislatie. Pentru oamenii care castiga premii importante, ar trebui ca, prin regulament, CNC-ul sa ofere in mod aurtomat prime de dezvoltare de proiecte, si nu ca acestia sa participe in concurs. Si la Cannes, la 'Camera D’Or>>, de exemplu, se ofera unui film o prima de distributie de 10.000 de euro. Iar CNC-ul ar trebui sa urmeze acest model si sa ofere in mod automat acest sprijin absolut firesc."

Eugen Serbanescu, director CNC

"Eu inteleg frustrarea domnului Puiu, care e una omeneasca, a oricarui creator care nu se regaseste in palmaresul unui concurs. Este posibil ca anumite prevederi ale regulamentului de concurs sa poata fi puse in dezbaterea oamenilor de film. Jurizarea la acest concurs s-a facut dupa reglementarile de acum si juriul a produs, dupa parerea mea, un palmares echilibrat, in care se regasesc si colegi de generatie ai dansului. Imi pare rau ca domnul Puiu a ramas in afara invingatorilor la sectiunea de prime de dezvoltare, dar asta nu inseamna ca proiectul sau este prost sau ca nu se poate inscrie la urmatoarea sesiune de concurs, in care, fiind alt juriu, este posibil sa fie o alta optiune. Studiez acum posibilitatile de a rezolva cumva aceasta situatie. Sa nu uitam ca toate proiectele sunt secretizate si nu s-a stiut ca ii apartin unui om peste care nu putem sa trecem cu una-cu doua. Apoi, e vorba despre doua file si jumatate-trei de text si posibilitatea de a-ti da seama de valoarea unui film din atat de putin, si nu dintr-un scena-riu, este mult mai mica."

Sergiu Nicolaescu, regizor

"Orice generatie apuca sa aiba tineri si batrani. In conditiile respective am fost si eu acum 50 de ani. As putea spune ca, la acea vreme, cand cinematografia romaneasca incerca sa se impuna pe plan european (Ion Popescu Gopo - 'Palme D’Or>> la Cannes, Mircea Muresan - Premiul de debut la Cannes, Ion Bostan, Sorin Iliesiu - al doilea 'Palme D’Or>>) mi-am inceput si eu cariera cinematografica. Dar nu prin obraznicii si prin manifestari de tupeu, in genul lui Cristi Puiu. El nu a concurat la aceasta sesiune a CNC la sectiunea Lungmetraj de fictiune, ci la Dezvoltare. Nu a reusit. Nu e de mirare! Multora li se poate intampla la fel, dar de aici si pana la a declara ca a facut cele mai premiate filme din istoria cinematografiei romanesti si a se crede ca este un regizor cu o cariera internationala e deja un domeniu al fanteziei si al comicului. Omul asta are nevoie de un psiholog... Din pacate nu pot sa-i dau nici un raspuns la atacurile sale, si las spectatorii sa judece aceasta situatie. A facut, intr-adevar, doua filme. Dar unul, 'Marfa si banii>>, este de doi... bani, si a avut foarte putini spectatori, iar al doilea, 'Moartea domnului Lazarescu>>, a avut marea sansa a unei lansari internationale..."


Despre autor:

Cronica Romana

Sursa: Cronica Romana


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.