Unul dintre cele mai frecvente esecuri in relatiile interumane este felul in care (uneori inconstient) incercam sa ne imbunatatim parerea despre noi determinandu-i pe ceilalti sa aiba o parere proasta despre ei. Cel care va gasi permanent cusururi, va face vesnic reprosuri sau va avea mereu ceva de comentat negativ prezinta simptome clare de subapreciere.

Si totusi, exista momente in care un lider adevarat trebuie sa puncteze erorile si sa-i "corecteze" pe cei cu care lucreaza. Asta este o adevarata arta, fiind materia la care cel mai adesea potentialii lideri reusesc sa pice.

Sa privim critica intr-o noua lumina

Cum arta criticii este atat de putin cunoscuta, iar 99% din oameni sunt total nepriceputi, pana si cuvantul critica lasa un gust rau. Acest cuvant ne face sa ne imaginam niste persoane care "ne sar la beregata", "ne umilesc" aratandu-ne cu degetul, ne minimalizeaza. Totusi, adevaratul scop al criticii nu este umilirea, ci indreptarea. Nu jignirea, ci dorinta de a ajuta persoana respectiva sa faca o treaba mai buna.

Cele sapte lucruri obligatorii intr-o critica reusita

1. Critica trebuie facuta intre patru ochi

Citeste si:

Daca doriti sa faceti o critica eficienta, nu trebuie sa amestecati orgoliul celuilalt in treaba asta. Retineti doar care este scopul - sa obtineti un rezultat final pozitiv sau sa-l readuceti pe drumul cel bun si nu sa-i jigniti orgoliul. Chiar daca motivele sunt foarte nobile si stiti cum sa-l criticati pe celalalt, nu uitati ca singurul lucru care conteaza este ce simte el. Cea mai neinsemnata critica facuta in prezenta altora va fi resimtita violent de celalalt. Justificat sau nu, el are impresia ca s-a facut de ras in fata colegilor sau a partenerilor de afaceri.

2. Incepeti critica printr-o vorba frumoasa sau printr-un compliment

Vorbele frumoase, complimentele, laudele au capacitatea de a stabili o atmosfera prieteneasca. In felul acesta, celalalt isi da seama ca nu-i atacati orgoliul si se simte mai in largul sau. Reactia fireasca a cuiva "chemat la judecata" este sa-si apere orgoliul. O persoana aflata intr-o pozitie defensiva nu va fi niciodata receptiva la ideile dumneavoastra.

3. Critica trebuie sa fie impersonala. Criticati fapta, nu persoana

Din nou puteti ocoli orgoliul celuilalt criticandu-i faptele sau comportamentul, si nu persoana. La urma urmei, faptele sale va intereseaza. Concentrandu-va critica asupra actiunilor sale, ii puteti face si un compliment, satisfacandu-i orgoliul in acelasi timp. In felul acesta ii subliniati greselile, dar il si incurajati. In loc sa-i spuneti "nu esti bun de nimic", ii spuneti, in esenta, "cred ca esti mult mai bun decat ce ai aratat acum". In felul acesta ii dati de inteles ca-l socotiti mai bun decat greseala pe care a facut-o. Ca va asteptati la mai mult, acesta fiind un puternic stimulent pentru a-l determina sa "se ridice" la nivelul asteptarilor dumneavoastra.