Despre "Fotografii explicite", spectacolul de licenta al Mirunei Dinu (clasa Cristian Hadji Culea), se stie ca e prima montare in Romania a unui text de Mark Ravenhill si umbla vorba ca decanul Facultatii de Teatru de la UNATC ar fi vrut sa-l interzica, dupa vizionare.

Povestea cu cenzura in teatru risca sa sfarseasca in anecdota moralizatoare "Petrica si lupul": de fiecare data cand ceva nu-i convine unui factor de autoritate, artistii striga "Cenzura!", oamenii de bine sar sa apere libertatea de expresie si, odata ajunsi la fata locului, constata ca la fata locului nu s-a produs nimic scandalos. Ba, uneori, cauza de aparat se dovedeste a fi un spectacol mediocru, daca nu prost de-a dreptul, la care, din pacate, atrasi de tam-tam-ul cenzurarii ca musca de borcanul cu dulceata, spectatorii dau navala cum la o montare buna, dar discreta, n-o fac niciodata.

"Fotografii explicite" nu e nici prost, nici mediocru. Insa nici sa fie subiect de scandal n-ar fi avut de ce: de injurat, se injura in limite rezonabile (mai putin decat in 80% din montarile pe texte noi), scene de sex ori violenta explicita nu sunt deloc, iar politica, fie ea si socialista, n-am auzit sa fie o tema indecenta pentru scena. Sa fi fost o problema cu faptul ca doua dintre personaje sunt homosexuali (unul, bolnav de SIDA), o alta e stripteuza, iar un al treilea, proaspat iesit de la parnaie? Putin probabil, daca e sa ne gandim ca poponarii (scuzati...), curvele si criminalii fac laitmotivul teatrului romanesc actual, iar cu problemele lor suntem mai la curent decat cu cele ale propriilor vecini.

Iar Casandra (nu, nu vestitoarea tragica, ci Studioul Universitatii Nationale de Arta Teatrala si Cinematografica) si-a depasit momentul critic al racordarii la contemporaneitate intai in 2000 (cu "Before Breakfast" si "Noaptea asasinilor"), apoi in anul de gratie 2002, cand a trebuit sa faca fata, pentru prima data dupa Revolutie, unui intreg repertoriu de texte noi, de la "Ma cheama Isbjorg. Sunt o leoaica" la "Lebensraum. Spatiu vital", in versiuni scenice indraznete si inovatoare. Ca maturitate si forta a asumarii estetice, "Fotografiile explicite" ale Mirunei Dinu nu se intalnesc decat tangential cu spectacolele de licenta ale lui Radu Apostol, Alexandru Berceanu, Gianina Carbunariu sau Alexandra Badea.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.