La adapostul... protejarii mediului, pentru masinile la mana a doua s-au pus taxe prohibitive, menite evident sa faca praf aceasta piata preferata de romanii din clasa medie. Cercurile de interese isi fac din nou simtita prezenta si ramane de vazut ce tabara va castiga pana la urma.

Noile taxe speciale aplicate masinilor second-hand au tensionat relatiile dintre comerciantii de autoturisme rulate si reprezentantii Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).

Taxa speciala aplicata autoturismelor variaza de la cateva sute de euro pana la peste 7.500 euro. Astfel pentru masiniile Euro4 se percepe o taxa de 485 euro, pentru Euro3 - 5070 euro, Euro2 - 6240 euro, Euro1 - 7500 euro, iar masinile non-Euro peste 7500 de euro.

Estimativ, pentru un autoturism Euro3 mai nou de 3 luni cu un motor de 1500 de cm3, se va plati o taxa de 573 de euro, pentru aceeasi capacitate cilindrica dar cu Euro4 se vor plati 172 euro. In schimb pentru un autoturism mai vechi de 5-6 ani cu acelasi motor taxa se ridica la 1068 de euro. toate aceste preturi nu includ TVA.

Pentru un autoturism cu o capacitate cilindrica de 2800 cm3, care respecta normele Euro3, taxa speciala va fi de 4389 de euro+TVA, iar pentru unul echipat Euro2 taxa speciala va fi de 6384 de euro+TVA. Pentru acelasi autoturism dar mai vechi de 5-6 ani suma se ridica la 6410 euro+TVA.

Citeste si:

Daca acasta taxa speciala a fost introdusa pentru protectia mediului si limitarea numarului de masini poluante care ar putea veni din vest, ce se intampla cu cele deja exintente in parcul auto national? Conform lui Radu Soviani, invitat in cadrul unei emisiuni televizate in momentul actual, in Romania mai mult de 70% din autoturismele aflate in circulatie sunt non-euro si nu platesc aceasta taxa speciala. Liviu Dobrin, presedintele CA al unui targ de masini a propus ca, pentru a depasi aceasta situatie, se poate adopta un model folosit in celelalte tari europene prin care nivelul de impozitare creste progresiv odata cu uzura autoturismului pentru a descuraja detinerea acestuia mai mult de 8-10 ani.

Marius Tudor, secretar general APIA a subliniat ca se uita fapul ca la momentul actual este interzis importul de masini care nu respecta cel putin Euro3, iar accizele pentru masinile rulate sunt de trei ori mai mari de cat la cele noi.

Liviu Dobrin, a acuzat ca «aceasta taxa nu are nicio logica si este facuta pentru a proteja ungrup restrans de interese». « Daca ne uitam, la istoria acestei taxe, reprezentantii APIA s-au intalnit cu Sebastina Vladescu, Ministerul Finantelorul nu avea parghiile necesare pentru a aplica aceasta taxa deoarece ar fi contravenit normelor europene. Dupa care s-a aruncat pisica in curtea Ministerului Mediului. La Mediu s-a incercat si din nou nu s-a reusit deoarece nu puteai sa-i spui taxa de mediu pentru ca toti poluatorii trebuiau sa plateasca in functie de aceleasi criterii si atunci s-a ajuns la aceasta taxa speciala care creaza un paradox si cred eu o premiera mondiala prin faptul ca descurajeaza producatorii in detrimentul importatorilor. Loganul va plati aceasta taxa ptr ca nu are dotare Euro 5, in schimb importatorii nu vor plati aceasta taxa.» Marius Tudor a replicat ca Euro5 la autoturisme inca nu exista, iar dacia produce deja Euro4 si comercializeaza Euro3.

Milodrag Stanoievici, repezentant al unui furnizor de autovehicule de ocazie, considera ca masurile luate de guvernanti sunt normale tinandu-se cont si de ce s-a intamplat si pe alte piete. Exemplul Ungariei vorbeste de la sine. Aceasta tara a interzis total importul de autoturisme second-hand, decizie luata cu doua luni inainte de aderarea acesteia la UE. In opinia acestuia singurul care va avea de suferit va fi importatorul individual, adica cetateanul si nu marile companii.
Sigur este ca vanzarile second vor exista incontinuare, inca nu se stie cum vor fi afectate de aceasta taxa, dar dupa cateva luni situatia se va reaseza.