In momentul de fata, in Romania exista in jur de 1,5 milioane de "rable". Prin programul de innoire a parcului auto, anul acesta doar unu la suta din proprietarii masinilor mai vechi de 12 ani pot primi pe ele 30 milioane de lei. Conditia esentiala este sa foloseasca aceasta suma pentru cumpararea unui autoturism nou.

O alta cerinta este ca masina de care proprietarul vrea sa scape sa fie "intreaga" si sa functioneze, cu toate echipamentele cu care a iesit din fabrica. In regulamentul programului nu se specifica insa cine va verifica daca masina are toate piesele si daca functioneaza la parametri normali. Demararea programului depinde, in primul rand, de participarea producatorilor, importatorilor si furnizorilor de autoturisme. Intr-o prima faza, acestia vor trebui sa se inscrie in program. Dupa evaluarea dosarelor, vor fi facute publice atat listele cu producatorii validati, cat si cea a societatilor care vor prelua autoturismele uzate (REMAT-urile).

In cazul in care nici un producator, importator sau furnizor nu se va inscrie, programul va fi sistat. In acest program pot participa doar particularii, iar o persoana nu va avea dreptul sa cumpere mai mult de un autoturism cu "subventie". Programul initiat de Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor (MMGA) are alocate, pentru anul 2005, 450 miliarde de lei din Fondul de Mediu. Din cauza fondurilor insuficiente, se va merge pe principiul "primul venit - primul servit", iar inscrierea se va face in limita numarului de autoturisme si a sumei contractate de fiecare producator in parte.

Citeste si:

Pana sa ajunga sa plece cu masina noua acasa, romanul trebuie sa urmeze mai multe etape. Mai intai, el va trebui sa se inscrie pe lista unuia dintre producatorii validati, care, dupa o verificare, ii va elibera o nota de acceptare. Inscrierea este valabila 30 de zile de la primirea acestei note, timp in care proprietarul trebuie sa se ocupe de toata hartogaraia necesara, altfel isi pierde locul in program. Cu nota de acceptare in mana, omul porneste la volanul rablei spre REMAT. Aici sunt verificate nota de la producator, certificatul de inmatriculare si actele de identitate. Proprietarul pleaca acasa doar cu un certificat de predare in vederea distrugerii, care tine loc de chitanta in valoare de 30 milioane de lei. Dupa REMAT, urmeaza cozile de la radieri.

Cu toate actele stranse in maximum o luna de zile, merge din nou la producator, unde i se scad 30 milioane de lei din valoarea masinii noi, care poate fi cumparata in rate sau cu banii jos. Este de asteptat ca serviciile de inmatriculari sa fie mai aglomerate decat de obicei. Chiar si acum, cand inca nu a demarat programul MMGA, se pierde o zi intreaga cu inmatricularea sau radierea unui autoturism. Avand in vedere ca la cererile de radiere care se fac in mod obisnuit se vor adauga alte 15.000, serviciile de inmatriculari vor face fata cu greu. O mare parte a autoturismelor mai vechi de 12 ani sunt in proprietatea pensionarilor, care nu-si permit o masina noua.

Pentru ca in regulament nu se precizeaza o perioada minima in care persoana a fost proprietarul masinii, pensionarii vor putea trece autoturismul pe numele altcuiva, care sa aiba banii necesari achizitionarii unei masini noi. Multi dintre cei care nu au nici o ruda care sa le dea de pomana o masina veche se gandesc la cumpararea uneia la un pret mic. Doar ca aceasta varianta nu este profitabila. Ieri, in targul de masini Vitan din Capitala, programul "Rable la schimb" nu parea sa aiba nici un efect asupra preturilor. O Dacie din '78 se vindea cu 20 milioane de lei, iar un Oltcit din '92, cu 600 de euro. "Nu am bani sa dau masina veche si sa-mi iau una noua, desi ea valoreaza mai putin de 30 milioane de lei. Dar nici nu vreau sa o dau pe degeaba", spunea unul dintre cei care au infruntat ninsoarea de ieri.