"Ca sa amendezi tot ce s-a construit prost din ‘90 incoace ti-ar trebui o politie in constructii de dimensiunile Armatei Romane", da masura ideala arhitectul Bruno Andresoiu, directorul revistei de arhitectura "Igloo".

"Iti trebuie multa stiinta sa faci imitatii"

De cind in Romania se poate construi liber si neatirnat in nici o regula vizuala, unii profesionisti din domeniu, tinuti din scurt de beneficiari, au dezlantuit un Poltergeist arhitectural care face ca strazile sa-si ia adio de la armonie: stiluri moarte in Europa de Vest de vreo doua sute de ani sint trezite la viata pentru a se amesteca, in aceeasi casa, cu materiale si tehnologii de ultima ora si cu acoperisuri din tigla, tipic romanesti. "Unele cladiri sint niste imitatii, dar iti trebuie multa stiinta ca sa faci o imitatie", crede presedintele Ordinului Arhitectilor din Romania, Serban Sturdza.

Ursul mare cu care nu e bine sa te pui

Peretii captusiti cu marmura, balcoanele facute cu balustri, gardurile inalte si groase ca de inchisoare, inzorzonate ca niste milieuri sint puse sa depuna marturie pentru puterea financiara si megalomania proprietarilor. "Precum faraonii care au vorbit despre puterea lor construind piramidele, proprietarul de azi vrea sa spuna: «Iata cine sint eu!», nevorbindu-ti. Si eu, un taran care am tras lozul cistigator in viata, imi pun marmura pe pereti. Daca in epoca primitiva masculul iti arata muschii si coltii, acum omul cu bani iti arata prin casa lui ca e ursul mare cu care nu e bine sa te pui", traduce arhitectul Patrick Pelgher pe romaneste limbajul imobiliar.

Citeste si:

Beneficiarii habar nu au de arhitectura

Serban Sturdza a vazut ca pe romanii imbogatiti ii sperie sa dea banii pe lucruri simple: "Totdeauna vor alege ce-i mai complicat, ce-i mai contorsionat si ii cer arhitectului sa faca cele mai necugetate gesturi. Citeodata arhitectul le si face". Cacofoniile in arhitectura sint mai rele decit cele din literatura, dar tot din necunoasterea limbajului vin. "Necunoscind nuantele, proprietarul actual isi face un gard din fier forjat, un gard transparent, dupa care il acopera cu folie din plastic, sa devina netransparent. Foloseste limbaje contradictorii in acelasi obiect si de aici ies si kitschul, si tembelismul la iveala", gaseste una dintre sursele raului Serban Sturdza.

Case care si-au trait traiul

Arhitectul Dorin Stefan e sigur ca, daca n-ai habar sa amesteci ingredientele arhitecturale din diferite epoci, ai toate sansele sa faci o oroare de casa: "Uneori oamenii vor o casa pe care au vazut-o ei in Italia, creata pe la 1700.

Arhitectul care lucreaza acum nu mai stie cum sa o faca si nici mesterul cum sa o construiasca, materialele nu mai sint aceleasi (...) sau sint folosite la constructiile noi materiale specifice altei epoci". Se intimpla des insa, zic arhitectii, ca beneficiarul sa le foloseasca proiectul cit sa-si ia avizul de constructie si pe urma sa-si faca locuinta dupa cum il taie capul. "Legea ar trebui sa-l ajute pe arhitect si, in momentul in care el sesizeaza organul de control pentru o neregula, acesta sa fie atit de puternic, incit sa-i vina in sprijin", vrea Dorin Stefan.