In Romania, optiunile viitorilor proprietari de masini sunt puternic afectate de nivelul pretului, astfel ca ierarhiile de moment nu reflecta o alegere neaparat corecta. In Europa insa, veniturile populatiei determina o apropiere mult mai mare de alegerea corecta. Care sunt totusi cele mai vandute modele in tarile europene? Ele difera de la o tara la alta, de la o cultura la alta si de multe ori sunt produse de companiile autohtone, fara ca acest lucru sa fie neaparat generat de o pornire patriotica.

Trei sunt modelele care se impun in Europa, acestea avand o pondere mare atat in clasamentul general, cat si in cotele detinute in fiecare tara in parte. Volkswagen Golf, Ford Focus si Toyota Corolla au cucerit clientii, dovedind ca sunt cele mai fiabile, ca ofera cea mai buna echipare, au spatii suficiente, si asta la un pret mic. Nu intamplator, toate trei fac parte din clasa compacta, supranumita si a familialelor mici. Altfel spus, sunt cele mai mici masini de familie, dar suficiente pentru a primi la bord doi adulti si doi copii, cu bagaje cu tot.

Ford Focus - preferata anglo-saxonilor

Compacta americanilor de la Ford se afla in topul preferintelor europenilor, conducand in clasamentul celor mai bine vandute modele in UE si tarile EFTA. Paradoxul acestei masini consta in originea sa. Si asta pentru ca Focus este construita in Europa, de divizia europeana a Ford Motor, divizie despre care unii analisti spuneau ca ar trebui sa fie eventualul partener de alianta pe care il cauta gigantul american, aflat in pierdere de profit, de cote de piata si de sperante.

Ford Focus se afla la a doua generatie, recuperand acum lipsa de popularitate a primului nascut. Imediat dupa lansare, compacta - vanduta si in caroserie berlina - a cucerit pietele, etalandu-si calitatile estetice si de performanta. In plus, versiunea sportiva ST s-a dovedit un competitor extrem de puternic, daca nu chiar cel mai puternic, pentru ceilalti jucatori din segment (Opel, VW, Renault). Tarile care adora Focus-ul - si care tin acest model pe primul loc in optiunile lor - sunt in primul rand cele din zona anglo-saxona, adica Marea Britanie si Irlanda, apoi Cipru si Grecia. In Anglia, cel mai ieftin Focus costa 10.995 de lire, adica aproximativ 16.200 de euro. Cu toate taxele incluse.

VW Golf - se pronunta bine in limba germana

Compacta cu cea mai indelungata istorie, considerata de multi succesoare a celebrei Beetle, poate si datorita excelentei reprezentari a ideii de "masina a poporului", a ajuns la generatia a cincea, reusind sa faca uitate nemultumirile legate de cele doua versiuni anterioare, 3 si 4, primite cu rezerve de public. Golf 5 s-a dovedit extrem de bine facuta, fiabila si in acelasi timp sportiva, variantele GTI sau R32 readucand in inima fanilor acest model. Eforturile de a construi o masina cu asemenea calitati au avut insa si un revers: managementul VW s-a plans in repetate randuri ca Golf nu aduce profit companiei, costurile de fabricatie fiind mari.

Tarile care acorda credit nelimitat acestui model sunt Germania si vecinii sai, vorbitori de limba germana si fara companii producatoare proprii: Austria, Elvetia si Luxemburg. Pretul in Germania pentru Golf incepe de la 15.750 de euro (cu tot cu taxe), cu motor pe benzina de 1.4 litri si echipare Confortline. Cele mai scumpe versiuni depasesc 30.000 de euro.

Citeste si:

Toyota Corolla - o japoneza pentru nordici

Poate deloc surprinzator, printre liderii pietelor europene se numara o masina japoneza, si nu una oarecare, ci Toyota Corolla, o compacta aflata la sfarsitul vietii si ca model, si ca generatie. Corolla poate fi considerat un veritabil brand in sine, reputatia sa traversand continentele de-a lungul a 20 de ani de existenta. Actuala Corolla este a noua generatie si ultima, deoarece japonezii au decis ca viitorul model sa-si schimbe numele in Auris. Cel putin la nivelul Europei. Poate ca nu este o decizie rea sau poate ca gestul incearca sa faca uitat acest ultim model care, desi creat pentru tineri, a tintit catre alte segmente.

O masina fiabila, excelent construita, Corolla a pacatuit tocmai prin lipsa unui design adaptat tinerilor europeni, mult mai atrasi de liniile fluide si sportive. Tarile care au mizat anul acesta pe Corolla sunt tari nordice sau baltice (Finlanda, Norvegia, Estonia, Letonia), ai caror locuitori sunt teribil de pragmatici si pun mare pret pe calitate, ignorand emotiile, dar mai ales pretul (215.700 coroane norvegiene, adica aproximativ 26.000 de euro), cu mult mai mare decat in alte tari europene.

Renault Clio, vanat de Skoda Fabia

O recunoastere a meritelor altor doua modele este absolut necesara, chiar daca acestea nu stau pe primul loc decat in doua sau trei tari. Este vorba despre Skoda Fabia si Renault Clio, iar faptul ca numarul de modele vandute este mult mai mare (sa nu uitam ca tarile nordice nu au o populatie numeroasa) se datoreaza plasarii lor pe pozitia secunda in multe cazuri. Skoda Fabia s-a impus deja in tara de origine, Cehia, dar si in statele vecine precum Polonia sau Slovacia, in timp ce Renault Clio conduce in Franta (evident) si in Slovenia, in Romania fiind surclasata doar de Dacia Logan.

Diferenta intre aceste doua autoturisme - ambele din clasa supermini - este insa mare, Fabia fiind deja un model invechit, cu un design demodat, in timp ce Clio are un an de cand a fost lansata, fiind si premiata cu titlul "Masina Anului in Europa". Preturile celor doua sunt insa comparabile in alte tari decat in cele de origine (Clio - 12.250 euro in Franta, Fabia - 8.145 in Cehia), acest fapt contribuind si la pozitii apropiate in ochii clientilor, lucru considerat - neoficial - de neacceptat de catre cei de la Renault.

Suzuki Swift - maSina de suflet a ungurilor

Celelalte tari de pe continent au gusturi diferite in materie de automobile, acest lucru fiind explicabil in cazul Italiei (unde conduce Fiat Punto), al Suediei (preferate sunt modelele inrudite Volvo V70 si XC70) si al Spaniei (lider este Seat Ibiza), dar mai putin de inteles in altele: in Ungaria, cel mai bine vanduta masina este Suzuki Swift, in timp ce in Lituania - Fiat Panda. Exista si state echilibrate, unde clasamentul se schimba de la o luna la alta, momentan lideri fiind VW Passat in Danemarca, Skoda Octavia in Islanda, Renault Megane in Portugalia, Opel Astra in Belgia si Peugeot 207 in Olanda, insa de cele mai multe ori numarul de locuitori si, implicit, volumul vanzarilor din aceste state este mult prea mic pentru a influenta decisiv cotele europene.