Pe 17 martie expira cele 60 de zile acordate de lege pentru incheierea negocierii unui nou contract colectiv de munca la societatile de cale ferata. Liderii sindicali se plang ca n-au cu cine sa negocieze pentru ca nici secretarul de stat in minister si nici membrii consiliilor de administratie nu au fost numiti, iar actualii directori sunt pe picior de plecare. Nici bugetele de venituri si cheltuieli ale societatilor nu au fost inca aprobate prin hotarare de guvern. Singura baza pentru negociere este o nota transmisa de ministrul Transporturilor referitor la cheltuielile societatilor din acest an.

Cifrele din nota au pus ceferistii pe jar - salariile nu vor creste nici macar cu rata inflatiei, iar cheltuielile de intretinere se vor diminua drastic. Conform calculelor liderilor sindicali, salariile vor scadea fata de anul trecut cu cel putin 3 la suta. "Ca sa pastram actualele salarii ar trebui sa acceptam noi concedieri. Or, anul trecut am acumulat mii de ore suplimentare. Un nou val de disponibilizari ar insemna un atentat la siguranta circulatiei. Nici vorba sa acceptam asa ceva si nici nu putem sa ne ducem in fata oamenilor sa le explicam ca vor lua mai putini bani in conditiile in care toate preturile vor creste. Daca nu se asigura banii necesari unei bune functionari a caii ferate, vom declansa proteste fara precedent", a amenintat Sala Voicu, liderul Federatiei Mecanicilor de Locomotiva.

Deocamdata, pe luna ianuarie ceferistii n-au mai primit nici macar cele 5 tichete de masa lunare la care aveau dreptul conform vechiului contract colectiv de munca. N-au fost bani. "Nici unul din specialistii care au lucrat la programul de guvernare al Aliantei DA nu se regasesc in minister. Actualii guvernanti sunt atat de neputinciosi incat nu sunt in stare nici macar sa schimbe fostii directori. In privinta luptei anticoruptie, ce sa mai vorbim. Nicolaeciuc, unul din cei care au facut mari matrapazlacuri cu fondurile destinate investitiilor in calea ferata are dosar la PNA, dar nu-l deranjeaza nimeni", a declarat Ionel Socaciu, liderul Federatiei Elcatel. Astazi, 200 de lideri sindicali din teritoriu se intalnesc la Bucuresti pentru a stabili programul actiunilor de protest - declansarea grevei de avertisment si a grevei generale. Cel putin 5.000 de sindicalisti din calea ferata, metrou si aviatie vor iesi pe 10 martie pe strazile Capitalei pentru a protesta fata de modificarea Codului Muncii si diminuarea salariilor.

Ion Radoi, presedintele Conventiei Nationale a Transportatorilor, structura ce reuneste aproape toate sindicatele din ramura transporturi, a explicat ieri ca indiferent de rezultatul negocierilor dintre patronate si sindicate in privinta Codului Muncii, in momentul in care acest act va intra in dezbaterea Parlamentului exista sanse mari ca el sa iasa complet modificat. De asemenea, salariatii din Metrou si aviatie au aflat ca vor avea aceeasi soarta cu a ceferistilor: in acest an salariile lor vor fi mai mici, iar cheltuielile pentru investitii se vor diminua.
Dupa calculele sindicalistilor,

Biletele de tren si abonamentele la Metrou se vor scumpi cu cel putin 25 la suta

Precedenta scumpire a gonit 40 la suta dintre clientii CFR-ului

Citeste si:

Scumpirea biletelor de tren si a abonamentelor la metrou este iminenta datorita cresterii pretului la energie si carburanti. In cazul CFR, acestora li se adauga, spun sindicalistii, reducerea subventiilor pentru calatori si cresterea tarifelor de infrastructura pe care trebuie sa le plateasca SC CFR Calatori SA. "Guvernul vrea sa faca economii la cheltuielile privind societatile din calea ferata, asa ca pretul functionarii normale va fi platit din buzunarele cetatenilor", a declarat Victor Socaciu, liderul Federatiei Elcatel. Sindicalistii spun ca scumpirea biletelor de tren va aduce pierderi importante societatii de cale ferata. Anul trecut, cand Ministerul Transporturilor a aprobat o crestere de 25 la suta, societatea a pierdut circa 40 la suta din clienti. Oamenii au preferat sa se deplaseze cu autobuzele care au oferit conditii bune la un pret mai mic.

Integrarea Romaniei in UE - pusa in pericol de modificarile din Codul Muncii

Confederatia Europeana a Sindicatelor atrage atentia guvernului roman ca propunerile de modificare a Codului nu respecta normele europene

Confederatia Europeana a Sindicatelor (ETUC), Confederatia Mondiala a Muncii (WCL) si Confederatia Internationala a Sindicatelor Libere (ICFTU) - la care sunt afiliati sindicalistii romani - au trimis ieri primului-ministru Tariceanu o scrisoare in care isi arata ingrijorarea fata de propunerile de modificare a Codului Muncii, vehiculate in ultimul timp. Liderii structurilor sindicale internationale spun ca nu pot accepta maniera grabita si unilaterala in care s-a abordat problema. Ei acuza faptul ca nu au observat decat lobby-ul de culise manevrat de patronate, rapoartele unor asa-zisi experti si presiunile institutiilor financiare internationale, in timp ce normal era ca aceste propuneri sa fie discutate cu partenerii sociali si sa se ajunga la compromisuri pe toata durata discutiilor. In scrisoare se mai arata ca flexibilitatea pe piata muncii este considerata importanta, dar aceasta nu inseamna ca poate fi impusa sfidand dialogul social si intelegerile colective.

Integrarea tarii noastre in Uniunea Europeana trebuie sa aiba in vedere si respectarea conditiilor sociale, prin adoptarea Modelului Social European. Liderii confederatiilor sindicale mai sus amintite sustin ca acea clauza de salvgardare, prin care Romaniei i-ar putea fi intarziata admiterea in UE daca nu indeplineste pana in 2007 normele europene, include si respectarea drepturilor sociale.