Pentru participanti, ca si pentru cei care lucreaza in domenii legate de lumea editoriala, tirgurile de carte au, desigur, un rol important in stabilirea de contacte si reprezinta o excelenta oportunitate de socializare utila din punct de vedere profesional. Dar, dincolo de asta, pentru actorii de pe piata, un asemenea eveniment este, in primul rind, un prilej ideal de a-si pune oferta in cea mai buna dintre luminile posibile. Un tirg de carte este, in fond, o vitrina: cu cit se intimpla mai multe lucruri in ea, cu cit e acolo mai multa miscare, cu atit publicul se va opri in fata ei mai indelung si, intr-un tirziu, va si cumpara cite ceva.

Promovare si orientare in lectura

Modul de operare al editurilor s-a schimbat in ultimii ani, iar evenimentele de tipul "Gaudeamus" sint, din ce in ce mai mult, exercitii de imagine. Iar asta nu e deloc rau, in masura in care publicul beneficiaza, de fapt, de lansarile-eveniment: cea mai folosita metoda de promovare a produsului editorial la tirguri este, in acelasi timp, o ocazie de a afla cite ceva despre autor, daca nu chiar de a-l vedea personal prezentindu-si opera. In contextul in care cititorii de astazi nu mai sint familiarizati cu un eventual canon strict al figurilor care conteaza "cu adevarat", e plauzibil ca lansarile sa reprezinte, pentru multi, una dintre metodele comode de orientare in lectura de texte noi. Mai ales daca este vorba despre autori straini, prezenta lor la evenimentele de la tirg poate creste sensibil vinzarile.