Festivalul National de Teatru, inceput la Bucuresti pe 4 noiembrie, s-a incheiat miercuri cu cea de-a doua reprezentatie a "Cevengur"-ului de la Malii Teatr si spectacolul lui Ion Caramitru si Johnny Raducanu, "Dialoguri si fantezii in jazz".

Mult asteptat in Capitala (ultimul turneu al teatrului petersburghez a avut loc cu zece ani in urma) - dovada multimea de spectatori care s-au inghesuit marti si miercuri seara la intrarea Teatrului National (a carui Sala Mare s-a dovedit neincapatoare), "Cevengur" s-a dovedit o montare interesanta, profunda, cu actori de mare profesionalism, dar in care anii purtati in spate lasau sa se vada ridurile.

Citeste si:

Ar fi la fel de interesant de stiut, in plus, cati dintre cei prezenti la reprezentatie erau cat de cat familiarizati cu romanul lui Andrei Platonov (unii dintre spectatori incercau sa afle la final, de ici, de colo, cate ceva despre carte si autor), de vreme ce Dodin nu dramatizeaza "Cevengur", ci preia o seama de teme si motive platonoviene, fara intentia de a-i reconstitui universul. Publicat postum, in perioada perestroikai (Andrei Platonov a incetat din viata in 1951), romanul - povestea maririi si decaderii proiectului utopic al unui grup de entuziasti de a construi comunismul intr-un sat din miezul Rusiei -, scris in anii '30 (si tradus in romaneste in 1990), a fost receptat drept o capodopera, unul din punctele nodale pentru rediscutarea mitului socialist si identitatii rusesti. Din pacate, pe cat e de cunoscut "Cevengur" in fosta Uniune Sovietica, pe atat de ignorat continua sa fie in Romania.