O scoala de calitate este vazuta de profesori si parinti ca fiind locul unde elevul este disciplinat de catre profesorul-apostol, care se sacrifica pentru educatie.

Centrul Educatia 2000+ a organizat ieri o dezbatere pe tema "Calitatea in educatie si semnificatiile sale la nivelul scolilor". Aici, Lavinia Birlogeanu, profesor la Facultatea de Psihologie si Stiintele Educatiei din cadrul Universitatii din Bucuresti, impreuna cu Serban Iosifescu, presedintele Agentiei Romane pentru Asigurarea Calitatii in Invatamintul Preuniversitar (ARACIP), au prezentat un exercitiu de politica educationala, in care s-a aratat cum este privita calitatea educationala de catre profesori si parinti.

"Profesorii cred ca scoala trebuie sa-l disciplineze pe elev. De fapt, un elev bun este cel disciplinat. Si parintii cer scolii sa se ocupe de disciplina copiilor lor. Unii se bazeaza pe resursele materiale: ai termopan, ai calitate", a spus Serban Iosifescu. O alta "calitate" a scolii este aceea de a impune respectul. "Elev bun este cel care se conformeaza cerintelor personalului didactic, sa spuna lectia asa cum a prezentat-o profesorul, sa ii vorbeasca mereu cu respect. Si sa stiti ca am intilnit si parinti care isi puneau copiii sa le vorbeasca cu dumneata", spune Iosifescu.

Profesorul, apostolul sacrificat

Citeste si:

Mai multe studii au demonstrat ca profesorul se concentreaza mai mult pe continutul disciplinei pe care o preda si mai putin pe elevi. "De exemplu, un profesor de informatica utilizeaza termeni de specialitate in limba engleza chiar la copiii din scoala primara care nu stapinesc aceasta limba si insista pe un algoritm care nu a fost explicat, dar care este prezentat ca obligatoriu.

De asemenea, elevii insisi reproseaza profesorilor lipsa de interes si desconsiderarea aspectelor ce tin de dezvoltarea afectiva si sociala a elevilor", explica Serban Iosifescu. Cu toate acestea, "autoportretul profesorului este preponderent emotional si narcisist". "Profesorii cred ca au o meserie apostolara, de sacrificare pentru binele elevilor", spune presedintele ARACIP.

Scoala androgina

Cei doi specialisti au precizat ca o educatie de calitate nu poate fi inteleasa fara a se cunoaste cultura scolara. "Caracteristicile culturii noastre se pot afla si in functie de dimensiunea masculinitate sau feminitate. Masculinitatea este valoarea sociala acordata 'arogantei>>, iar feminitatea este acordata 'sensibilitatii>>.