Atenta la tot ce s-a cirtit si s-a birfit anul trecut, Marina Constantinescu, selectioner unic si director artistic si la editia de anul acesta, a raspuns aproape fiecarei obiectii

La Festivalul National de Teatru s-a restrins protocolul, s-au taiat numele in listele de invitati si s-au pus in vinzare bilete, in asa fel incit la banchet sa poata participa si publicul, nu doar rudele nuntasilor. Nu cred ca naivitatea caracterizeaza echipa de organizatori si ca exista vreo persoana atit de cazuta din nori incit sa se astepte la multumiri si recunoasteri; se vor auzi acuzatii nu doar din partea celor neinvitati, dar si de la cei invitati, suparati din cauza orei, a salii ori de putinatatea reclamei si in orice caz de complotul criticilor si al electricienilor.

Un pas inainte

Au fost invitate teatre din strainatate, cu renume, din dorinta evidenta de a trece dincolo de contemplarea propriului buric, prin incercarea de inscriere intr-un sistem de comparatii care sa permita un discurs critic mai aplicat despre starea teatrului romanesc. Si, cel mai important, modulul Recitaluri, cel de Dans si cel cu un titlu dificil de descifrat - INDIE (Independenta - Noutate - Diversitate - Initiativa - Experiment) nu sint niste adaosuri pentru amatorii de reprezentatii exotice, ci expun ceea ce multi cred ca este doar miscarea subterana a teatrului, de fapt, mai dependenta decit pare de ceea ce se petrece (sau nu), la parter si la etaj, pe scenele subventionate. Astfel se poate obtine o panorama concludenta a fortelor creatoare, pe care se poate conta cind se alcatuiesc proiectele de viitor.

Module fara modele

Trasatura definitorie a festivalului din anul acesta mi se pare a fi varietatea si complexitatea colectiei: s-au adunat toate piesele apartinind obiectivului care s-ar putea numi teatrul romanesc. Ceea ce nu inseamna ca n-au ramas spectacole bune pe dinafara; dar nu dintre acelea definitorii pentru o directie, selectia fiind, in felul ei, si un pariu cu viitorul. Modulele nu sint altceva decit reflexul simptomului autist caracteristic miscarii teatrale: grupurile initial solidare estetic se desfac de indata ce se diferentiaza prin succes sau prin capacitatea de a atrage fonduri. O bursa sau un stagiu in strainatate deplaseaza obiectivele revolutionare initiale in sfera amintirilor din tinerete.


Despre autor:

Cotidianul

Sursa: Cotidianul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.