In actualul context legislativ, sub amenintarea modificarilor ce vor fi introduse de noul Cod Fiscal incepand cu 1 ianuarie, anul 2006 ar putea reprezenta un varf pentru importurile de masini second-hand. Chiar daca astazi exista interdictii legate de vechimea masinii (derivate din normele de poluare), in Romania se importa lunar mii de masini uzate, aproape cat cele noi.

Peste 100.000 de masini second-hand au fost inmatriculate anul acesta pentru prima data in Romania, importurile lunare fiind aproximativ egale cu cele de masini noi.

Aceasta este situatia in ultimul an in care romanii mai pot introduce masini in tara doar platind accize si TVA. De la 1 ianuarie 2007, noul Cod Fiscal inlocuieste accizele cu o taxa de "prima inmatriculare", supranumita si "taxa lui Vladescu", aceasta crescand odata cu vechimea masinii si cu nivelul de poluare (normele Euro). Toata lumea a aflat, probabil, cum vor sta lucrurile si toti cei care aveau de gand sa-si cumpere o masina second-hand in urmatoarele luni au dat navala si si-au adus una, inainte ca pretul acestora sa devina prohibitiv.

Pe ansamblul intregului an, intrarile de masini second-hand au crescut sistematic, incepand cu 8.267 vehicule in ianuarie si ajungand pana la un maxim de 14.000 in august, luna a opta fiind un varf si pentru masinile noi de import. Teoretic, asta se traduce printr-o putere de cumparare din ce in ce mai mare, chiar si la nivelul celor care doresc doar masini uzate, dar de cele mai multe ori este vorba despre persoane care au preferat sa cheltuiasca 8.000-10.000 de euro pe un model de top cu ceva mai multi kilometri la bord, in locul unor masini noi, dar de clasa inferioara.

Masini rulate vs "Programul rablelor"

Ca sa detaliem, in perioada in care a functionat "Programul rablelor" (iulie-septembrie) s-au inmatriculat cele mai multe masini vechi aduse din vestul Europei - aproximativ 50.000 -, fiind o demonstratie evidenta ca zeci de mii de romani au ales turisme vechi de 3-4 ani, dar valoroase in locul celor noi si ieftine. Mai precis, interdictia existenta in acest moment la importul de masini second-hand spune ca nu pot fi inmatriculate in Romania autoturisme care nu respecta norma de poluare Euro 3. Fabricarea acestor modele a inceput in 1998, dar intrarea in productie de serie s-a facut, pentru majoritatea brandurilor, in 1999 si 2000.

Pe piata libera din tarile vest-europene pretul acestora incepe de la 6.500-7.000 de euro (exista si exceptii, dar cele mai multe ori si-au depasit media de kilometri, ori au suferit accidente serioase, chiar daca uneori nimic nu tradeaza acest lucru). La aceste sume se adauga cheltuielile de transport si documentele de export - circa 500 de euro, si taxele la intrarea in Romania - in medie, 1.500 de euro. Deci cele mai ieftine masini sunt aduse la 8.500 de euro, dar media autoturismelor second-hand importate este in jurul valorii de 10.000 de euro, cu toate taxele aferente incluse.

Imagine in detrimentul varstei

Citeste si:

Asadar, 100.000 de romani au preferat sa cheltuiasca 10.000 de euro pe o masina veche, care de multe ori ascunde o sumedenie de defecte invizibile la o inspectie superficiala, in loc sa-si faca un drum la un dealer de masini noi.

Unul dintre motivele acestei decizii, poate cel mai important, este legat de imaginea masinii cumparate. VW Passat, de exemplu, este una dintre cele mai cautate de cumparatorii de autoturisme rulate. Vorbim, evident, de vechea generatie, care ofera posesorului un confort ridicat, in ciuda vechimii de 3-5 ani, un statut peste medie (mai ales daca tinem cont de faptul ca mai exista oameni de afaceri care inca nu si-au vandut Passatul vechi) si o potentiala fiabilitate, avand in vedere ca durata de viata a unei masini de acest tip este de peste 10 ani. E drept ca ghinionistii vor ajunge sa cheltuiasca o avere pentru orice piesa ce trebuie inlocuita, ca sa nu mai vorbim despre costul daunelor in cazul unor accidente. La fel, pretul de revanzare va conduce la o gaura uriasa in bugetul familiei. Dar masina pare sa fie o ocazie excelenta de a trece de la vechea Dacie sau demodatul Cielo la o masina occidentala, cu o buna reputatie printre prieteni.

Taxe imense pentru modele vechi

Ce se va intampla din ianuarie cu amatorii de second-hand? In primul rand, se vor deschide granitele pentru masinile cu motoare Euro 2 sau chiar mai vechi. Nu credem ca e cazul sa ne ingrijoram pentru acestea din urma, fiind vorba despre vehicule construite inainte de '90, dar nimic nu este imposibil in Romania.

De fapt, pentru ambele situatii, taxa aplicata de Codul Fiscal va fi cu mult mai mare decat pretul oricarei astfel de masini pe piata interna. De exemplu, un vehicul non-euro, cu motor de 1.100 cmc, va avea o taxa de prima inmatriculare de circa 3.000 de euro, la care se adauga 19% TVA, din pretul de cumparare. Pentru o masina Euro 2, cu motor de 1.600 cmc, taxa va fi asemanatoare, in timp ce pentru un motor de 1.900 cmc statul va percepe aproape 4.000 de euro.

Deci dispare orice atractivitate a masinilor aduse "de-afara". Un Opel Vectra, de exemplu, vechi de 11 ani, ar fi putut fi o "afacere" pentru cei care isi imaginau ca vor avea in sfarsit o masina cat de cat moderna (comparativ cu Dacia 1300 si chiar Nova). Echipata cu un motor de 1.8 benzina, masina se poate cumpara din Germania cu cateva sute de euro, maximum 1.000, daca este full-option. Fara taxa lui Vladescu, autoturismul ajungea in Romania la cel mult 1.500 de euro si mai putea circula in siguranta inca 5 ani. In varianta Codului Fiscal, pentru a o inmatricula in Romania, proprietarul va trebui sa plateasca 3.500 de euro, plus TVA. Pretul total va fi mult mai mare decat cel practicat pentru modelul respectiv in targurile de masini autohtone.

Masinile aproape noi, in castig

Pentru modelele mai noi, lucrurile nu se vor schimba insa foarte mult. Practic, algoritmul de calcul din Codul Fiscal avantajeaza tot vehiculele echipate cu motoare Euro 3. Taxa pentru acestea, continuand exemplul tot cu