Cei mai multi dintre tinerii regizori care isi doresc o cariera in teatru pleaca la drum cu convingerea ca le va fi foarte greu si vor lucra mult timp fara aproape nici un venit si, in plus, fara sustinerea criticilor avizati. Pentru regizorii si actorii independenti din Romania, lucrurile sint inca si mai dramatice, pentru ca teatrele la care se monteaza dramaturgie contemporana nu sint foarte multe, marturiseste regizoarea Ana Margineanu.

Prima piesa se monteaza fara bani

Carmen Vidu a montat primul sau spectacol, "Full for love", in anul patru de studentie, la Teatrul Act, si ne-a declarat ca, desi nu a avut nici un sponsor, a conceput regia astfel incit sa nu existe costuri. Pentru aceasta piesa nu au primit onorariu nici actorii si nici regizoarea. Carmen Vidu e de parere ca tinerii actori sint entuziasmati de posibilitatea de a juca pe scenele teatrelor Capitalei, de a cistiga experienta si de a face ceea ce isi doresc, fara sa fie cenzurati: teatru contemporan.

Citeste si:

Primul spectacol regizat de Gianina Carbunariu a costat 200 de euro, iar actorii au folosit costume proprii. "Dar nici nu aveam nevoie de mai mult, era un spatiu neconventional in care nu prea aveai ce decor sa aduci. In plus, stilul spectacolului era minimalist: opt lanterne folosite si ca decor, si ca sursa de lumina in spectacol", ne-a declarat tinara regizoare.

Lunile sau anii de asteptare pe margine

Daca insa conceptul spectacolului solicita anumite decoruri sau o aparatura mai sofisticata, cum se intimpla in cazul teatrului contemporan, pentru care se folosesc din ce in ce mai des mijloace multimedia, regizorilor care nu vor sa recurga la compromisuri li se poate intimpla sa "stea pe tusa" luni sau chiar ani intregi. Prin astfel de perioade negre a trecut Carmen Vidu, care a lucrat o jumatate de an pentru piesa "Insomnia" si, din lipsa fondurilor, a fost nevoita sa renunte la proiect. Situatia s-a repetat si in cazul altor spectacole, pe parcursul a doi ani, ceea ce ar fi putut sa o demotiveze complet.