Romanii incep sa calatoreasca si altfel decit organizat, ca atunci cind bifeaza Luvrul, Domul din Milano sau Big Ben-ul londonez. Fie ca e vorba despre necesitati urgente, precum o operatie dificila, sau despre "moftul" unei haine nemaivazute in mall-urile patriei, turismul alternativ e o nisa exploatata tot mai mult de conationali.

Mall-ul lor, atractia sezonului

"Piata din Romania este mult mai scumpa decit cea din strainatate, iar produsele de la noi nu sint comparabile calitativ cu cele de afara", explica Dorothea Ionescu Vinau de ce-si face cumparaturile la mii de kilometri distanta. Un alt argument al acesteia este oferta generoasa: "Nu toate lanturile mari de magazine au reprezentante la noi, lucru valabil atit pentru marcile de middle class, cit si pentru cele exclusiviste, cum sint Dior, Burberry’s sau Hermes. Zara si Marks&Spencer sint prezente aici, insa varietatea produselor de la Londra sau Paris nu poate fi concurata de mall-urile bucurestene".

Deplasarile peste granita ii prilejuiesc si un contact cu tot ceea ce inseamna avangarda vestimentara. "Moda ajunge in Romania asa cum vor trend-setterii autohtoni: trunchiata, stridenta; trend-setteri care-si cumpara accesorii kitsch, numai pentru ca ele costa triplu si sint «en vogue»", explica Dorothea Ionescu. Destinatiile cele mai frecvente, unde descinde cam o data pe sezon, sint Paris, Londra, Milano sau Roma, unde are deja magazine favorite, dar si Las Vegas, la celebra galerie de la Cesar Palace. "Am prieteni care calatoresc mult si se intorc cu pungile pline si chiar daca nu se duc pentru shopping, acolo tot la shopping ajung", puncteaza Ionescu.

"Cei care merg cunosc, in general, aceste orase, insa acum le prefera strict pentru cumparaturi. Sumele cheltuite o data pot ajunge uneori si la 2.000 de euro numai pentru haine", spune Cosmina Vladu de la Prestige Turism, agentie care ofera pachete de shopping pentru Istanbul, Paris, Viena, dar si Dubai. O destinatie mai dosita, insa cu preturi imbatabile, au ochit pentru perioada Craciunului cei de la Touring Eurolines: un orasel de la granita Ungariei cu Austria, unde se afla un imens magazin ce comercializeaza la pret redus excedentul de marfa din fabrici.

Citeste si:

"Exista reduceri de pina la 70% la marci celebre precum Hugo Boss sau Tommy Hilfiger. Aveam curse de linie pentru destinatia respectiva si ne-am dat seama ca exista o atractie pentru acest loc", spune Cristian Zaha, outgoing managerul agentiei.

Concerte cu ecou pina-n Romania

Marcel Platon de la casa de discuri A&A Records a fost anul acesta la peste 50 de concerte "afara". "Am sansa sa vad nume pe care nu stiu cind le voi vedea aici", isi motiveaza Platon dorul de duca. I-a vazut in Bulgaria pe Sting, Black Sabbath, Judas Priest sau Whitesnake, iar in Ungaria a descins pentru Queen, Robert Plant, Dream Theater, Franz Ferdinand sau Radiohead, insa a ajuns si in Germania, Austria sau Polonia.

"Organizarea e peste cea de aici si preturile in unele cazuri sint mult mai mici", mai spune acesta, care scoate intre 100 si 300 de euro cind trece granita. "Cunosc destui care fac asta mai des decit mine. Eu merg cu mai multi in masina pentru a imparti cheltuielile", incheie Platon, care spune ca a dat in periplele sale peste vedete cu doruri comune, precum Bodo de la Pro Consul, Mita de la Bere Gratis, Voltaj sau Vama Veche.

Intreaga patima pentru un artist anume este impachetata cu tact de catre cei de la agentia Touring Eurolines, care pregatesc un pachet special pentru concertul Christinei Aguilera, de pe 5 decembrie, la Frankfurt. "Am mai avut anul acesta oferte de 200 de euro de persoana pentru Depeche Mode la Budapesta, unde am trimis un autocar intreg. In trecut am mai organizat deplasari pentru Rolling Stones sau Pink Floyd", spune Cristian Zaha.