Companiile locale ar putea fi tinta unor preluaride catre societati puternice europene, dar jucatorii cu vechime in bransa spunca nu-si vor vinde afacerea

Printre problemele acuzate de managerii marilor societati de taxi se numara concurenta neloiala practicata de firmele mici si lipsa unor controale riguroase ale autoritatilor pentru descurajarea practicarii unor tarife ilegale

Managerii firmelor de taximetre din Bucuresti sunt optimisti referitor la situatia din piata si spera ca aderarea sa aduca o reglementare substantiala a pietei de profil si marirea tarifelor, considerate, in momentul de fata, "de subzistenta". "Cu siguranta ne vom alinia la normele europene si ne vom eficientiza serviciile", considera Toader Anghel, presedintele Camerei Nationale a Taximetristilor. Acesta adauga ca "si in momentul de fata suntem pregatiti pentru UE iar daca concurenta in randul taximetristilor ar fi loiala ar fi bine".

"Cred ca piata se va regla in sensul ca nu vor mai fi anomaliile care sunt acum. Nu se lucreaza financiar corect. Multi taximetristi nu dau toti banii inregistrati in aparatul de taxat", ne-a declarat Nicolae Trusca director general la Cobalcescu. Din punctul de vedere al directorului executiv al Meridian, Lucian Marin, aderarea va duce la o selectare a firmelor din piata. "Vor rezista pe piata numai firmele cele mai puternice", spune acesta.

Tarifele vor creste treptat pana la 1 euro/km

Tarifele medii practicate, in prezent in Bucuresti sunt in jurul valorii de 1,45 lei/km. Aceste tarife considerate de subzistenta de patronii firmelor de taximetrie vor creste insa substantial, dar treptat dupa 1 ianuarie. "Nu exista tarif sub 1,1 euro pe km in UE", ne declara Toader Anghel, care adauga ca nu pledeaza pentru o dublare a tarifelor imediat dupa momentul 1 ianuarie dar totusi aceasta este tendinta. "Pentru a putea efectua investitii serioase pentru imbunatatirea serviciilor si extinderea parcului de masini tarifele trebuie sa ajunga la 1 euro/km", spune Marin. "In prezent investitia in taximetrie nu este rentabila. Poate dupa 1 ianuarie", mai spune acesta.

Preluari facute de companii europene, dar nu ale actorilor consacrati

In acelasi timp managerii firmelor de profil afirma ca sunt posibile intrari pe piata ale unor companii europene insa numai prin preluarea unora autohtone."Este foarte posibil ca sa vedem preluari de companii romanesti de taxi de catre societati puternice din afara", ne spune Marin, dandu-ne si exemplul firmei H&V care a fost preluata de compania greaca Olimpus, dovedindu-se insa un experiment nereusit.

De aceeasi parere este si managerul Cobalcescu care spune ca nu mai este loc pe piata pentru patrunderea unei companii din exterior din cauza numarului limitat de autorizatii (9.500) insa este posibil sa existe preluari din exterior ale unor companii romanesti. "Din punctul nostru de vedere afacerea nu este de vanzare. Suntem prea vechi in bransa si n-avem nevoie de asa ceva", spune acesta, aceeasi declaratie avand-o si directorul executiv al Meridian.

Citeste si:

Nu se vor elibera autorizatii la liber

Printre nemultumirile managerilor se numara concurenta neloiala facuta de firmele mici realizata prin ocolirea legii si legislatia care nu ajuta firmele de taximetrie
"Legislatia este permisiva, incompleta si nu ne ajuta", spune Marin. "Am vrea conditii si controale mai stricte ale autoritatilor pentru soferii de pe taxiuri", mai spune acesta. Potrivit lui Marin exista semnale ca peste 2 ani se vor mari numarul de autorizatii eliberate pentru practicarea taximetriei, lucru ingrijorator pentru ca si asa sunt prea multe autorizatii in piata. Acesta este totusi contrazis de presedintele Camerei Nationale a Taximetristilor care afirma ca nu va fi vorba de asa ceva.

"Noua legislatie nu va prevedea a se da autorizatii la liber peste o anumita limita. In opinia mea aceasta limita va trebui sa fie stabilita in urma unui sondaj realizat de o firma de profil", spune acesta.

Concurenta neloiala a firmelor mici se realizeaza, spun managerii, prin practicarea unor tarife mai mici justificabile prin salariile scazute oferite soferilor la care adauga diverse sume "la negru". Totodata acesti soferi, pot fi oameni cu probleme sau care pacalesc clientul, crede Marin. "Noi firmele mari avem anumite reguli. Nu putem angaja oameni problematici sau cu cazier si nu putem sa le dam bani la negru", spune acesta.
Aceleasi conditii se aplica si la Cobalcescu. Potrivit lui Trusca la angajarea unui lucrator se cer cazier, examen medical si test psihologic. "Nu putem sa angajam chiar pe oricine", spune acesta.

8-9 mil. salariu brut plus cota parte din ce se realizeaza peste plan

Potrivit declaratiilor managerilor firmelor de profil salariile actuale ale taximetristilor sunt in jurul a 8-9 milioane brut. La acest salariu se adauga o bonificatie care variaza in jurul a 25-30 de procente din sumele realizate peste suma minima obligatorie pe care fiecare taximetrist trebuie s-o realizeze. "Salariatii nostri castiga 8.300.000 brut plus bonuri de masa iar pentru depasirea targetului lunar le acordam o bonificatie de 29% din suma rezultata. Mai mult de 99% din angajati depasesc acest target.

Daca sunt baieti muncitori pot castiga lejer 14-15 milioane", spune Nicolae Trusca. Salariatii Meridian castiga, conform spuselor directorului executiv, 8-9 milioane lei brut pe cartea de munca si bonificatie de 25%.

Din spusele lui Lucian Marin cifra de afaceri lunara a Meridian Taxi se ridica in jurul valorii de 7-8 miliarde lei lunar, realizata prin 270 masini proprii si 700 de colaborari. Fiecare din soferii proprii au un target zilnic intre 900.000 si 1.100.000 in functie de masina, in timp ce colaboratorii intre 40 si 44 lei pe saptamana pentru serviciile de dispecerat.