Specialistii de pe piata asigurarilor spun ca abuzurile sunt savarsite atat de soferi, cat si de firmele de asigurare, atunci cand se analizeaza un accident in care una dintre masini are incheiata o polita CASCO.

Acestia spun ca exista cazuri in care solutionarea dosarelor de daune este tergiversata, termenul de plata a despagubirilor nu este respectat sau apar divergente cu privire la repararea sau inlocuirea unor elemente de caroserie. Abuzurile la care poate fi supusa societatea de asigurare se refera la masinile avariate aduse din strainatate si implicate intr-un accident inscenat pe teritoriul Romaniei, la accidente in care exista o singura parte implicata, adica soferul, si la evenimentele produse in scurt timp de la incheierea unei polite de asigurare.

Persoanele care sunt nemultumite de serviciile oferite de societatea la care au incheiat polita CASCO pot sesiza CSA. De la inceputul anului, aici au fost inregistrate 900 de reclamatii, fata de aproximativ 700, cat au primit anul trecut. Termenul maxim de solutionare a unei reclamatii este de 30 de zile, spun specialistii in asigurari.

Dezvoltarea pietei de asigurari si reasigurari este un subiect actual, legislatia romaneasca fiind intr-un proces continuu de armonizare cu ultimele reglementari in materie ale Uniunii Europene, in contextul indeplinirii sarcinilor asumate de tara noastra in procesul de integrare. Legea nr. 32/2000, privind societatile de asigurare si supravegherea acestora, si Legea nr. 136/1995, privind asigurarile si reasigurarile din Romania, constituie cadrul legal de reglementare in domeniu. Pentru a asigura o riposta eficienta criminalitatii din acest sector, intre Politia Romana si CSA a fost incheiat, in luna mai 2005, un protocol de cooperare care urmareste combaterea infractiunilor de acest gen.

Simulare de accidente pentru incasarea politei

Citeste si:

De la inceputul acestui an, politistii au declansat 68 actiuni la nivel local si national pentru identificarea situatiilor de incalcare a legislatiei. Ca urmare, au fost solutionate 41 dosare penale, din care 30 prin inceperea urmaririi penale si 7 prin declinare la Parchet. In aceste cauze au fost cercetate 78 persoane, care au savarsit 239 infractiuni, in special delapidare, inselaciune, abuz in serviciu, fals intelectual si uz de fals. In urma cercetarilor, oamenii legii au stabilit ca in domeniul asigurarilor de autovehicule se practica incasarea despagubirilor in baza politei de raspundere civila, prin simularea de accidente auto in care sunt implicate autoturisme care sufera avarii majore si masini de tonaj mare care detin asigurari RCA.

In cazul asigurarilor creditelor de export se emit polite de asigurare in nume si cont de stat, fara respectarea conditiilor de contractare, acordare si creditare prevazute de normele legale. La gestionarea si utilizarea politelor de asigurare se incheie acte in numele si pe seama unor societati neautorizate, fiind urmata de insusirea nelegala a sumelor incasate.

Principalele moduri de operare identificate de politisti privesc insusirea de bani din sumele incasate de la asigurati, reprezentand contravaloarea contractelor ori primelor de asigurare, prin falsificarea documentelor de decontare. Si inselaciunile prin falsificarea sau contrafacerea formularelor de lucru tipizate (contracte de asigurari, chitante fiscale, facturi si documente de reparatii etc.), furturile din unitatile societatilor, comise atat de functionari cu atributii de conducere, cat si de personalul angajat, sunt la moda.

Intocmirea de contracte de asigurare datate retroactiv, in scopul incasarii de despagubiri, ori prezentarea de documente false sunt alte modalitati de fraudare. Anchetatorii au mai stabilit ca se intocmesc in fals dosare si contracte de asigurare datate retroactiv si la valori mult mai mari decat cele reale. De asemenea, se utilizeaza si confirmarea, cu usurinta, de catre agentii de asigurare, inspectori ori constatatori de daune, a acordarii de despagubiri, fara a se verifica existenta acestora pe teren.