Autorii din generatiile consacrate recurg la reclama pe care ar trebui sa o aduca un talent veritabil, dar cei mai tineri se promoveaza prin idei publicitare inventive

Daca, inainte de ’89, scriitorilor le era adesea interzis pina si sa adauge o fotografie pe coperta unei carti, astazi, cei mai multi dintre ei, in principal cei care apartin generatiilor mai vechi, nu sint pregatiti sa se adapteze la schimbarile din zona marketingului cultural, este de parere Nicolae Manolescu. Cei mai tineri s-au adaptat mai bine noilor tendinte si inteleg ca a se autopromova reprezinta un lucru avantajos pentru ei.

Manolescu atrage insa atentia asupra riscurilor pe care le comporta, totusi, autopromovarea: "Scriitorii pot deveni contraperformanti, mai ales daca, de exemplu, pentru a-si face publicitate, recurg la romane autobiografice", care mizeaza doar pe latura socanta a intimitatii dezvaluite in public si prea putin pe valori estetice reale.

Izolati de bunavoie sau de mass-media?

Prozatorul Nicolae Breban considera ca romanii au facut o adevarata traditie din politica de izolare. Literatii autohtoni nu s-au straduit niciodata sa se afirme in mediul occidental, lucru care le-ar fi adus, poate, un prestigiu mult mai puternic decit cel obtinut prin publicarea in tara. Dincolo de politica de izolare pe care si-au asumat-o scriitorii nostri, si televiziunile comerciale mai sint vinovate, considera Breban, de faptul ca evenimentele literare sint aproape in totalitate excluse din grila lor de programe.

Exista si exceptii ca, de pilda, prezentarile de carte ale criticului Dan C. Mihailescu sau emisiunea moderata de Cristian Tabara, mentioneaza prozatorul. Pentru Breban, cea mai buna strategie personala de autopromovare este faptul ca, de citiva ani buni, isi publica volumele la Editura Polirom.

Nu exista agenti literari

Unul dintre minusurile strategiei de promovare a scriitorilor autohtoni este faptul ca acestia nu au un agent literar, insa Breban considera ca acest lucru este un fenomen tipic occidental. Cei mai norocosi sint americanii, pentru ca piata lor culturala abunda de agenti literari priceputi. Si Mircea Cartarescu este de parere ca un agent literar reprezinta unul dintre aspectele cele mai importante in promovarea unui scriitor, insa, cu exceptia lui Norman Manea, nici un literat autohton nu se bucura de acest privilegiu. Cu toate acestea, autorul "Nostalgiei" sustine ca notorietatea ii este daunatoare, intrucit ea denota un anumit aer populist al stilului de care el se fereste. Mai mult decit atit, Cartarescu ne-a declarat ca nu isi doreste sa fie un autor foarte cunoscut, ci unul citit de anumite categorii rasate de public.


Despre autor:

Cotidianul

Sursa: Cotidianul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.