Francofoniada continua cu un maraton de 9 zile, la Muzeul National al Literaturii Romane, cu ateliere de creatie, workshop de teatru si mini-conferinte in Rotonda Muzeului. Proiectul este finantat de Ministerul Culturii si Cultelor si Comisariatul General in cadrul Anului Francofoniei 2006. Modelele comune si legaturile dintre cultura franceza si cea romana vor fi redescoperite de copii, adolescenti, artisti si specialisti din diferite domenii. Tema generala a proiectului este Avangarda, iar proiectul se desfasoara pe trei module interdisciplinare, educative: modulele I si II, aplicative, (2-7 octombrie) sunt ateliere de creatie (literatura si teatru), iar Modulul III - deschis publicului larg (8-10 octombrie, incepand cu orele 17.00) - "mini-conferinte" pe teme diverse (arta plastica, muzica, teatru, traducere, limba, literatura, matematica, moda etc.)

Atelierul de creatie Altfel (Different) desfasurat luni a adunat elevi de clasa aIVa care au compus poezii avangardiste, au construit un puzzle, au desenat, au tradus cuvinte din limba franceza, au mers pe urmele dadaistilor si au fost fericiti. Pentru ca este foarte greu sa-i faci pe cei mai mici dintre scolari sa inteleaga Avangarda, coordonatoarea proiectului, Dorothea Nicolescu, a reusit sa-i antreneze si sa-i provoace la joc cu farmec si inteligenta, cu umor si adevarata intuitie de profesor.

Chiar daca copiii au fost "deranjati" de interviurile pe care le-au acordat pentru radio si televiziune nu si-au pierdut entuziasmul si nu s-au lasat nici o clipa intimidati. Au fost incantati sa participe la acest atelier, furand totodata modelul pentru a-l aplica si la scoala, in special caligramele au fost pe placul lor. Este un prilej pentru ei sa se cunoasca mai bine si sa devina "altfel" de artisti.

Citeste si:

Proiectul continua cu cel de-al doilea modul: Miscare (Mouvement), atelier de creatie pentru copiii de clasa aVIa si aVIIa. Aici se va comenta un text avangardist, se vor remixa proverbe romanesti si frantuzesti, vor construi palaRime. Atelierul pentru adolescenti (coordonatori Ana Maria Popescu si Alexandru Matei) se numeste Schimbare (Changement) iar protagonistii (elevii) vor crea folosind diverse tehnici de avangarda: poezii, colaje, ziare.

Valorificarea, in spatiu romanesc, a modelelor culturii francofone europene reprezinta obiectivul principal al proiectului DaDa. Pe langa acesta, obiectivele specifice sunt: sensibilizarea, reponsabilizarea, provocarea la reflectii si discutii pe marginea unor teme propuse, in scopul cunoasterii culturii francofone europene. Educarea publicului tanar si a formatorilor pentru actualizarea modelelor clasice culturale din spatiul francofon incita si sensibilizeaza in acelasi timp. Avem nevoie de astfel de modele iar Muzeul National al Literaturii Romane este el insusi un model pentru lansarea si coordonarea de astfel de proiecte cu ajutorul unei echipe valoroase formata si din Sande Varjoghe (manager), Ruxandra Tarca (asistent) si Dragos Eduard Neamu (design).