Cu ocazia deschiderii Sommet-ului Francofoniei la Bucuresti, la Muzeul National de Arta al Romaniei va avea loc miercuri, 27 septembrie, ora 12, vernisajul expozitiei "Antoine Bourdelle (1861-1929), vector al modernitatii. Bucuresti-Paris, o prietenie franco-romana". Expozitia, organizata de primul muzeu al tarii si Ambasada Frantei la Bucuresti, se afla sub inaltul patronaj al presedintelui Frantei, Jacques Chirac, si presedintelui Romaniei, Traian Basescu, fiind inclusa in seria manifestarilor pregatite de muzeul National de Arta al Romaniei cu ocazia Anului Francofoniei in Romania. La vernisaj vor participa Primarul Parisului, Bertrand Delanoë, Primarul Bucurestiului, Adriean Videanu, directorul general al Muzeului National de Arta al Romaniei, Roxana Theodorescu, directorul Muzeului Bourdelle din Paris, Juliette Laffon, si Ambasadorul Frantei in Romania, Hervé Bolot.

Realizata in colaborare cu Muzeul Bourdelle din Paris, expozitia prezinta lucrari ale marelui sculptor francez grupate tematic, propunandu-si totodata sa ilustreze si legaturile lui Antoine Bourdelle cu Romania, in special prietenia cu Anastase Simu, colectionar al operelor acestuia, se arata intr-un comunicat al Muzeului National de Arta. Influenta lui Bourdelle asupra artei romanesti este evidentiata prin includerea in expunere a unui grup de lucrari semnate de cinci dintre elevii sai romani: Irina Codreanu, Margareta Cosaceanu-Lavrillier, Céline Emilian, Mihai Onofrei si Vasile Vasiliu-Falti.

Evenimentul propune in premiera publicului roman 67 de opere apartinand lui Antoine Bourdelle (sculpturi in bronz, in ipsos, in marmura si lucrari de grafica), alaturi de 9 fotografii executate de artist in timpul lucrului si de cele 17 sculpturi ale discipolilor sai romani. Cele mai multe dintre lucrari provin de la Muzeul Bourdelle din Paris, celelalte facand parte din patrimoniul Muzeului National de Arta al Romaniei, pastratorul operelor lui Bourdelle din colectia fostului muzeu Simu, primul muzeu particular din Romania.

Expozitia ilustreaza evolutia artei lui Bourdelle de la opere din tinerete, in care se regaseste influenta lui Rodin, pana la cele de maturitate, caracterizate prin monumentalitate si economia mijloacelor de expresie, multe dintre operele expuse avand ca sursa de inspiratie mitologia greaca. Din aceasta categorie face parte si celebra lucrare "Heracles arcas", a carei prima versiune a fost realizata in 1909. Sculptura a avut un ecou considerabil in momentul expunerii sale la Salonul Societatii Nationale a Artelor Frumoase din Paris, in 1910, aducandu-i autorului faima, creatia rivalizand prin indrazneala conceptiei cu operele lui Rodin. Ruptura estetica de Rodin este evidenta in sculptura "Capul lui Apollo" (1909), pe care Bourdelle a considerat-o intotdeauna una dintre cele mai bune opere ale sale. Tema mitologica si patina aurie trimit la un timp arhaic, in vreme ce structurarea sintetica anticipeaza viitoarele compozitii cubiste.

Citeste si:

De asemenea, in expozitie sunt prezente si cateva studii in bronz realizate de Bourdelle pentru diferite monumente: Monumentul luptatorilor si aparatorilor regiunii Tarnet-Garonne din 1870-1871 (1895-1902), din Montauban, Monumentul Alvear (1913-1923), din Buenos Aires, comandat in 1913 de Republica Argentina ca un omagiu adus generalului Alvear, Monumentul lui Adam Mickiewicz si Teatrul Champs-Élysées (1910-1913) din Paris. Mai sunt prezentate publicului trei dintre efigiile dedicate lui Beethoven - figura ce l-a inspirat deseori in creatia sa pe artistul francez: Beethoven pe ganduri, Patetica, Capul lui Beethoven, zis Hébrard.

O importanta deosebita in expunere o au si busturile sotilor Simu, realizate in marmura. Bustul Elenei Simu, comandat de Anastase Simu lui Bourdelle in 1913, a suscitat admiratia unanima a criticii si a publicului la Salonul National de la Paris, in aprilie 1914. Acesta este momentul in care debuteaza corespondenta si prietenia dintre Bourdelle si Simu, care va fi intrerupta de moartea sculptorului. Colectia Simu a fost donata statului roman in 1927. Dupa 1948 o parte importanta a colectiei a intrat in patrimoniul Muzeului National de Arta al Romaniei, muzeul Simu fiind demolat in 1964.

Expozitia are loc in Sufrageria fostului Palat Regal, spatiu care pastreaza decoratia originara din perioada interbelica, atunci cand regele Carol al II-lea i-a incredintat arhitectului Niculae Nenciulescu lucrarile de refacere a cladirii Palatului. Vernisajul este prefatat de o conferinta de presa programata pentru marti, 26 septembrie, ora 11.30, la sediul muzeului.