Intrat de peste trei decenii in traditia vietii noastre muzicale, Festivalul International de muzica de camera de la Brasov s-a desfasurat, de aceasta data, in perioada 12-19 septembrie, editia XXXIV propunand repere deosebit de interesante atat sub aspect repertorial, cat si in ce priveste calitatea interpretarii, beneficiind de invitati de marca, unanim apreciati in tara si in lume.

Aflat sub directoratul de onoare al dirijorului Ilarion Ionescu-Galati (unul dintre fondatorii manifestarii, in anii '70), Festivalul a debutat cu o seara mozartiana in cadrul careia au evoluat violonistul Florin Ionescu-Galati - fiul maestrului care astfel marcheaza o simbolica "stafeta" a generatiilor "in familie" implicate in sustinerea muzicii camerale - si pianistul Horia Mihail, dar si redutabilul Cvartet "Voces", o alta formatie similara, dar din generatia tanara - Cvartetul "Gaudeamus" - ramanand in lumea creatiei clasice prin opusuri de Mozart si Beethoven, pentru ca dupa pauza, publicul sa fie invitat la un… salt in timp, ascultand lucrari de secol XX (Messiaen, Dediu, Fr. Martin, Satie) in interpretarea pianistei Emanuela Geamanu, colaborand, sub originalul generic "Cum am zapacit un anturaj", cu actorul Silviu Geamanu (de la Teatrul Bulandra), care a rostit secvente din proza lui Daniil Harms.

Desi "la concurenta" cu meciuri "cu miza", dar si cu un spectacol extrem de atractiv al Operei brasovene, concertul "Romanian Piano Trio", care a reusit sa se impuna atentiei melomanilor nu doar prin programul Schumann, ci si prin cota fiecarui instrumentist in parte, violonistul Alexandru Tomescu, violoncelistul Razvan Suma si (din nou) pianistul Horia Mihail afirmandu-se, in ultimii ani, in topul solistilor romani, dovedind de aceasta data ca stiu sa colaboreze excelent si in diverse formule camerale.

La fel de interesant - dar pe alte coordonate - a fost si "Romanian Brass Ensamble" care, dirijat de apreciatul clarinetist Adrian Petrescu, a adus, la Bastionul tesatorilor, sonoritati mozaicate, alaturand piese de Mozart, Bizet, Ceaikovski, Enescu, R. Strauss, dar si Hazell sau Parker; sub semnul originalitatii s-a aflat si "Shamrock Ceili Band" care a optat pentru partituri - sa spunem - lejere, dar dificile si de mare efect, cantate la vioara, acordeon, toba irlandeza si chitara, in ambianta Castelului Bran unde, a doua zi, Formatia de muzica veche "Codex" condusa de Ignac Filip s-a incadrat perfect in atmosfera palatului ridicat cu veacuri in urma, muzica de Vivaldi si Telemann gasindu-si astfel locul ideal.

Citeste si:

Dar creatia lui Vivaldi s-a aflat in prin plan si in concertul Filarmonicii din Brasov, in care apreciatul Liviu Prunariu a evoluat in dubla ipostaza de violonist si dirijor, oferind versiuni interpretative de referinta in doua opusuri vivaldiene, dar si in pagini de Tartini, Mozart, Suk, Grieg si Saint-Saens. Parte din ansamblu - in formula camerala - a colaborat ulterior, in Piata Sfatului, la realizarea concertului-spectacol cu opera "Directorul de teatru" de Mozart, in regia semnata de Doru Marin, solistii si actorii fiind invitati de la Bucuresti (productie preluata, de altfel, de la Filarmonica "George Enescu", aplaudata si de melomanii din Capitala la Ateneu, in stagiunea trecuta).

Inchizand "cercul", ultima seara camerala s-a derulat din nou la… Cercul militar, recitalul prezentat de violoncelistul Anton Niculscu si Geraud Bertrand (Franta) incluzand lucrari de Piatigorsky, Prokofiev si Castelnuovo-Tedesco- Rossini fiind urmat de "Dialoguri si fantezii in jazz" realizate de un maestru al genului - Johnny Raducanu - si actorul Ion Caramitru - doua nume care, firesc, au atras numerosi spectatori, incantati sa aplaude momente cu totul speciale, incadrate intr-un festival care, privit in ansamblu, s-a dovedit a fi un succes, gandit de directorul Filarmonicii - renumita profesoara Stela Dragulin - cu adevarat la nivel international, asa cum ne-a obisnuit, de-a lungul timpului, si in formarea varfurilor pianisticii romanesti impuse, tocmai de aceea, in circuitul mondial (Mihaela Ursuleasa, Horia Mihail sau Alina Bercu - din aceasta toamna studenta la Weimar - fiind doar cateva nume de cota din "scoala Dragulin").

Dar dorind sa aduca mereu ceva nou si deosebit in activitatea muzicala brasoveana, directoarea Filarmonicii pregateste deja debutul primei editii a Concursului International pentru instrumente cu corzi, care se va desfasura intre 23-28 septembrie, Stela Dragulin fiind totodata presedinte onorific al juriului condus de I. Ionescu-Galati, cele 5 premii (intre 1.000-300 Euro) urmand sa fie inmanate in cadrul galei laureatilor ce va avea loc in 28 septembrie.

Un demers extrem de binevenit, "inaugurat" anul trecut printr-o prima editie a Concursului pentru suflatori (instrumente din lemn) care, dupa cum mi-a declarat Stela Dragulin, s-a bucurat de o participare numeroasa si de calitate, dorind ca in 2007 sa debuteze competitia rezervata pianului, cele trei "categorii" fiind programate sa alterneze anual. In pragul unei noi stagiuni, Filarmonica din Brasov se dovedeste astfel una dintre cele mai pregnante "voci" in viata culturala a orasului de sub Tampa, unde melomanii sunt rasfatati, iar turistii... au de unde alege.