Specialistii imobiliari afirma ca putini chiriasi, dar si proprietari de locuinte, isi dau seama de importanta unui contract legal de inchiriere. Si mai putini insa isi cunosc drepturile ce le revin in urma incheierii unui astfel de contract. "Atit majoritatea celor care cauta sa inchirieze o locuinta, cit si a celor care au oferte de inchiriat, nu cunosc toate clauzele cuprinse intr-un contract de inchiriere", declara Georgiana Seres, agent imobiliar.

Reparatiile, datoria proprietarului

Ceea ce putini chiriasi stiu este faptul ca proprietarii de locuinte au mai multe obligatii, potrivit Legii locuintei din 1996, decit acestia isi asuma. "In cazul in care se strica ceva in apartament, de exemplu se sparge o teava, proprietarul este cel care trebuie sa suporte cheltuielile de reparatii. Chiriasul este obligat sa repare vreo defectiune din propriile venituri doar in cazul in care se face vinovat de aceasta", spune Lucian Racaru, director managerial la Centrul Imobiliar Roman. El explica faptul ca exista cazuri in care chiriasul ajunge la o intelegere cu proprietarul si aduce imbunatatiri imobilului inchiriat.

"In acest caz, daca proprietarul este de acord, banii pe care chiriasul ii plateste pe imbunatatiri vor fi echivalentul platii chiriei", explica Racaru. Totodata, proprietarul este obligat prin lege sa plateasca toate cheltuielile ce tin de repararea sau renovarea scarii blocului, sau cele ce tin de elementele de constructie exterioare locuintei inchiriate. Daca el cere un avans de trei luni, acest lucru trebuie specificat in contract. "Exista cazuri in care proprietarul cere si o luna garantie. Proprietarul nu are dreptul, potrivit legii, sa ceara o suma de bani ce reprezinta un avans cu titlu de reparatie sau garantie pentru bunurile din imobil", declara directorul de la Centrul Imobiliar Roman.

Citeste si:

Asociatia de locatari poate rezilia contractul

Rezilierea contractului de inchiriere inainte de termenul stabilit in contract se face in urmatoarele conditii: la cererea chiriasului, cu conditia notificarii prealabile intr-un termen de cel putin 15 zile. "Chiriasul poate ajunge in situatia in care nu isi mai permite plata chiriei si atunci se ajunge la rezilierea contractului", adauga Racaru. Proprietarul mai poate cere rezilierea contractului daca chiriasul nu a achitat chiria cel putin trei luni consecutiv sau daca a facut numeroase stricaciuni in locuinta sau in cladirea in care este situata aceasta.

"Rezilierea contractului se poate produce si in cazul in care proprietarul nu mai are o alta locuinta unde sa stea si doreste sa se mute inapoi in imobilul inchiriat. Insa atunci cind proprietarul invoca acest motiv chiriasului, de obicei inseamna ca acesta doreste marirea chiriei", spune Lucian Racaru. Si asociatia de locatari poate cere desfacerea contractului de inchiriere atunci cind chiriasul nu si-a achitat obligatiile ce-i revin din cheltuielile comune pe o perioada de trei luni, daca au fost stabilite, prin contract, in sarcina chiriasului.