Festivalul Dramaturgiei Romanesti, organizat de Teatrul National din Timisoara, debuteaza astazi in forta. Maratonul de teatru, care se va desfasura pe parcursul a noua zile, va avea loc sub genericul "Teatrul de maine pentru spectatorul de azi", tocmai in ideea de a le arata timisorenilor un altfel de teatru decat cel traditionalist cu care s-au obisnuit: un teatru actual, bazat mai ales pe texte din dramaturgia noua. Cea de-a XII-a editie a festivalului, desfasurat in perioada 16-24 septembrie, va fi deschisa de catre primarul Municipiului Timisoara, Gheorghe Ciuhandu.

Piesele se vor juca in salile Teatrului National si Teatrelor German/Maghiar, dar si in spatii nefolosite pana acum de festival: Sinagoga si depozitul de decoruri al Operei Romane (ce va fi transformat incepand de la anul in sala de teatru). Sinagoga, spatiu neexploatat de zeci de ani, va fi anul acesta scena a cinci spectacole de lectura pe textele unor dramaturgi canadieni. Una dintre noutati este lectura de poezie egipteana, "Ambra si lumina" in lectura Monei Latif-Ghattas.

O alta noutate a acestei editii este prezenta in festival a artistului francez Valere Novarina - dramaturg, regizor, scenograf, pictor si performer, care va sustine un workshop impreuna cu o echipa de traducatori si va lectura, in limba franceza, in ultima zi a festivalului, textul sau "Animalul Timpului". Spectacolele-lectura sunt de altfel punctul de atractie al sectiunii "Atelierul European de traducere".

"Publicul din Timisoara este, din cate am observat, destul de fidel, dar obisnuit cu un anumit tip de teatru, traditionalist, conservator", a spus Cristina Modreanu, selectioner unic al editiei, intr-o conferinta de presa la UNITER, informeaza Mediafax. "Vrem sa le aratam oamenilor ca in toata tara asta - nu mai vorbim de alte tari, unde dramaturgia noua este foarte importanta - se face si un altfel de teatru, pe care ei nu l-au vazut pana acum", a adaugat Modreanu la inceputul acestei saptamani.

Tompa Gabor si Felix Alexa, printre invitati

Festivalul se va deschide astazi cu cel mai recent spectacol al lui Alexander Hausvater: "Athenee Palace Hotel", o adaptare realizata de regizor si Robert Serban dupa cunoscutul roman "Athenee Palace" al contesei R. Waldeck. O productie a Teatrului National din Timisoara, acest spectacol se concentreaza asupra unei zile din istoria hotelului, 21 iunie 1940, cand locul inchide in spatele usilor sale lucioase "o lume perturbata (...) de dovada ca haosul poate deveni, la randul lui, un reper: ocuparea Parisului".

In urmatoarele opt zile se vor juca spectacole de Mihai Maniutiu ("Banchetul sau calea spre Momfa", pe texte de Ioan Es. Pop si Ion Muresan), Felix Alexa ("O noapte furtunoasa" de I.L. Caragiale), Victor Ioan Frunza ("Scaunele" de Eugene Ionesco), Tompa Gabor ("O scrisoare pierduta" de I.L. Caragiale), Gavril Cadariu ("Amalia respira adanc" de Alina Nelega), Ion Sapdaru ("Morti si vii" de Stefan Caraman).

De asemenea, mai multi regizori din grupul dramAcum au montat recent piese romanesti, iar spectacolele lor se regasesc in selectie: Alexandru Berceanu ("Zuckerfrei/Fuck you, Eu.Ro.Pa!" de Nicoleta Esinencu), Ana Margineanu ("The Sunshine Play" de Peca Stefan si "Vitamine" de Vera Ion), Gianina Carbunariu ("madybaby.edu" de Gianina Carbunariu).

Din program fac parte si trei piese de Matei Visniec puse in scena de regizori diferiti: Catalina Buzoianu ("Richard al III-lea se interzice"), Radu Nichifor ("Angajare de clovn"), Alexandra Badea ("La femme comme champ de bataille").

Buget de 3 miliarde de lei

Festivalul de anul acesta a fost conceput cu gandul de a prezenta un teatru al vremurilor noastre, de a explora spatii noi si de a se deschide si spre alte arte decat teatrul.

Pe langa spectacole, vor avea loc lansari de carte, expozitii de fotografie si afise de teatru, concerte de jazz, lecturi de poezie.

In Anul Francofoniei, festivalul are ca invitati si artisti canadieni si francezi, printre care Gregory Hlady, care va sustine un atelier de arta actorului, Mona Latif-Ghattas va citi poezie egipteana la Sinagoga, Compania Drolatic Industry care va prezenta un spectacol de marionete, iar Peter Froelich va interpreta un spectacol dadaist dupa Kurt Schwitters.

Anul acesta festivalul a beneficiat de sprijinul financiar al municipalitatii, al Ministerului Culturii si Cultelor si al unor asociatii, reusind in cele din urma sa fie pus pe picioare cu suma de 3 miliarde de lei, ne-a declarat Criprian Marinescu, purtatorul de cuvant al festivalului.

Citeste si:

Potrivit Mariei Hausvater, director al evenimentului si al Teatrului National din Timisoara, festivalul se va institutionaliza din 2007, organizatorii sperand ca va functiona ca o entitate separata, cu un buget distinct si o echipa proprie. Functia de director al festivalului va fi preluata de Cristina Modreanu, care se gandeste sa deschida evenimentul spre festivaluri de dramaturgie noua din alte tari, mai ales din jurul Romaniei, si sa creeze o sectiune Off, precizeaza Mediafax.

Muzica, o noutate in cadrul festivalului

Festivalul Dramaturgiei Romanesti va include pentru prima data, la editia din acest an, o serie de patru concerte sustinute, printre altii, de Marius Mihalache, Ovidiu Lipan Tandarica si Anca Parghel.

Startul va fi dat in 17 septembrie de un concert sustinut de Savina Yannatou si grupul Primavera en Salonico, informeaza Teatrul National din Timisoara, organizatorul festivalului.

Pe fond traditional, preponderent mediteranean, Savina Yannatou si Primavera en Salonico ofera un sunet in afara oricaror etichete. Varietatea de stiluri pe care o abordeaza ii ajuta sa treaca usor de la muzica veche si clasica europeana, la muzica bizantina, traditionala greceasca, la cea a Orientului apropiat, pana la jazz. Membrii trupei au inregistrat peste 15 CD-uri, ca solisti, compozitori sau componenti ai altor grupuri.

In formula Savina Yannatou & Primavera en Salonico, care va putea fi vazuta la teatrul din Timisoara, artistii au inregistrat albumele "Primavera en Salonico", "Sephardic Folk Songs from Salonica" (Lyra), "Mediterranea" (Sounds True, USA/ Lyra), "The Virgin Maries" (Lyra), "Terra Nostra", un CD live sub licenta prestigioasei ECM Records, si, in 2005, "Sumiglia".

Ovidiu Lipan Tandarica si Marius Mihalache vor canta impreuna in 19 septembrie, la Sinagoga. In acelasi loc, timisorenii si oaspetii festivalului ii vor putea asculta, in 21 septembrie, pe Anca Parghel - care s-a impus deopotriva ca pianista, compozitoare, textiera, aranjoare si profesoara universitara la clasa canto-jazz a Conservatorului Regal de Muzica din Bruxelles - si trupa The Next Generation. Aceasta este formata din Ciprian Parghel (bas), Tudor Parghel (percutie) si Laurentiu Moise (trompeta).

Cel de-al patrulea concert din program, ce va avea loc in 22 septembrie, tot la Sinagoga, va fi sustinut de Maria Raducanu & Pedro Negrescu. Astfel, cantareata si compozitoarea de jazz Maria Raducanu se va intalni la Timisoara cu un membru al orchestrei big-band internationale "Swinging Europe", un om care face minuni la violoncel, trompeta, corn si pian. "Simpla selectie in cadrul festivalului este o recompensa pentru participanti", apreciaza secretarul literar al Teatrului din Timisoara, Codruta Popov, insa toti participantii vor primi trofeele festivalului realizate de sculptorul Stefan Calarasanu.

Desi inca nu a confirmat prezenta, ministrul Cultelor si Culturii, Adrian Iorgulescu, si-a exprimat dorinta de a participa la prestigiosul festival.

Parerile spectatorilor stranse intr-un volum

Mesele rotunde, demers in care s-a implicat societatea civila, ii aduc pe creatori si pe spectatori fata in fata. Intalnirile vor avea loc in fiecare dimineata, urmand fiecarei reprezentatii. Trupa de actori si toti cei implicati in proiect vor dialoga cu spectatorii. Moderatori vor fi istoricul Victor Neumann si selectionerul festivalului, Cristina Modreanu, care va si explica publicului alegerea sa pentru spectacolele respective.

Pentru ca discutiile sa nu ramana doar la nivel teoretic, organizatorii au luat decizia de a le inregistra pentru a le reda integral intr-o carte in care vor fi relatate parerile publicului spectator de teatru. "Vocea spectatorului trebuie sa se auda si in randul profesionistilor, iar acest demers vine in sprijinul ideii noastre", a comentat Codruta Popov.