Gheorghe Dobre a organizat ieri la sediul Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Turismului prima sa conferinta de presa in calitate de ministru al Transporturilor, prilej cu care a prezentat rezultatele controalelor efecutate la Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR), Autoritatea Rutiera Romana (ARR) si Registrul Auto Roman (RAR). In urma verificarilor, conducerile celor trei institutii, respectiv Mihai Basulescu (CNADNR), Maria Luiza Lupascu (ARR) si Vasile Rapea (RAR) au fost inlocuite, fiind numiti Aurel Balut, Ioan Tatar si Tufa Radian.

1000 de km de drumuri judetene si comunale cu statut de drumuri nationale

"In momentul sosirii mele in minister, CNADNR avea in buget o gaura de peste 4000 de miliarde de lei", a declarat Gheorghe Dobre. Paguba a rezultat dupa ce vechiul Executiv, printr-o serie de hotarari contrare legislatiei referitoare la statutul drumurilor nationale, a decis transformarea mai multor drumuri judetene si comunale in drumuri nationale. Imediat dupa aceasta, pentru refacerea celor aproape 1000 de km de drumuri, devenite peste noapte "nationale", CNADNR a incheiat zeci de contracte, peste limita bugetara a companiei. S-a ajuns asadar la situatia in care, la un buget pentru 2005 de numai 1899 de miliarde de lei, CNADNR sa aiba plati restante de 4351 de miliarde de lei, dintre care 799 de miliarde de lei numai pentru contractele incheiate in 2004 pentru refacerea fostelor drumuri judetene sau comunale ridicate la statut de drumuri nationale.

Daca se aduna si valoarea interventiilor pentru deszapezirile facute in iernile 2003 si 2004 (si aici trebuie spus ca s-a dispus verificarea tuturor contractelor pentru deszapezire, deoarece, spre exemplu, numai la regionala Cluj sunt incheiate astfel de contracte cu nu mai putin de 55 de firme, unele dintre ele chiar asociatii familiale), datoriile CNADNR se ridica la 6473 de miliarde de lei. In aceste conditii, Dobre a anuntat ca va cere Guvernului abrogarea hotararilor prin care drumurile judetene sau comunale in cauza au fost transformate in drumuri nationale, iar in cazul legalitatii unor contracte incheiate pentru refacerea lor va fi sesizat Parchetul. Mentionam ca, in cazul drumurilor judetene, comunale sau orasenesti, responsabilitatea finantarii lucrarilor de refacere revine consiliilor judetene sau locale.

In ceea ce priveste Autostrada Soarelui, ministrul Transporturilor a dispus oprirea licitatiei pentru desemnarea societatii care sa se ocupe cu intretinerea si exploatarea. Caietul de sarcini va fi refacut, intrucat au fost descoperite vicii si va fi organizata o noua licitatie.

Citeste si:

Pentru Autostrada Transilvania, Dobre spune ca inca nu a fost finalizata analiza contractului cu Bechtel, deoarece "un contract de miliarde de euro nu poate fi analizat rapid". "Nu ma grabesc, pentru a nu gresi", afirma ministrul Transporturilor.

ARR si RAR - institutii politizate

La Autoritatea Rutiera Romana si la Registrul Auto Roman controalele au evidentiat ca institutiile au desfasurat activitati "mai mult pe taram politic". Astfel, in primul caz, s-au atribuit preferential trasee pentru transportul de persoane iar emiterea de bilete pentru calatori nu este supusa nici unui control serios. De asemenea, in transportul de marfa, autorizatiile de transport ridica adevarate probleme aduse in atentia autoritatilor de catre operatori. La RAR, "cetateanul a devenit sluga inspectorului RAR", singura solutie pentru rezolvarea problemelor celor doua institutii fiind introducerea unui sistem informatic centralizat prin care relatia cetatean-inspector sa fie modificata substantial.