Dupa adoptarea Codului fiscal in luna iulie prin care s-a introdus taxa speciala pentru prima inmatriculare a unei masini in Romania, Guvernul s-a trezit brusc amenintat de o posibila invazie a autoturismelor rulate.

Pentru ca pina la intrarea in vigoare a noilor prevederi din Codul fiscal la 1 ianuarie 2007 exista o perioada de sase luni in care importurile ar fi putut lua avint, Guvernul a stabilit un plafon minim al pretului de achizitie pentru care sint aplicate cele doua taxe.

Astfel, chiar daca un cumparator declara la vama ca a cumparat un autoturism de 1,6 litri, vechi de sase ani, cu 3.000 de euro, acciza si TVA vor fi calculate in raport cu un pret de 5.580 de euro. Daca insa valoarea aceleiasi masini este declarata ca fiind de 6.000 de euro, de exemplu, atunci taxele se aplica pentru aceasta suma. Suma minima a fost stabilita de Guvern, in incercarea de a preveni speculatiile cu vinzarile de autoturisme, cit si un import masiv de masini vechi.

In ceea ce priveste calculul accizei, Guvernul a stabilit o valoare minima de 2,5% din pretul CIP al unui autoturism rulat al carui motor are o capacitate cilindrica mai mica de 1.600 de centimetri cubi. Cea mai mare acciza, de 32% din valoarea masinii, se aplica pentru motoarele care depasesc 2.500 de centimetri cubi in varianta pe benzina sau 3.100 de centimetri cubi in varianta pe motorina.