Cadastru este denumit un sistem unitar si obligatoriu de evidenta si inventariere a tuturor bunurilor imobile de pe teritoriul tarii. "Cadastrul asigura garantarea de catre stat a proprietatii, opozabilitatea fata de terti, eliminarea fraudelor si a speculatiilor imobiliare, acces la informatii publice prin consultarea libera a situatiei tehnice si juridice a imobilelor, consolidarea si dezvoltarea pietei imobiliare pe baza unor date conforme cu realitatea", ne explica in citeva cuvinte importanta cadastrului Mihai Busuioc, directorul Agentiei Nationale a Cadastrului si Publicitatii Imobiliare (ANCPI).

De fapt, de cadastru ne lovim peste tot: adica atunci cind dorim sa vindem un imobil, sa construim, sa trecem un teren din extravilan in intravilan, daca vrem sa ipotecam. Peste tot este nevoie de un plan de incadrare in zona ori de schita bunului respectiv. "Importanta cadastrului consta in faptul ca acesta furnizeaza date reale privitoare la bunurile imobile (pozitie, marime, folosinta, proprietar)", adauga directorul ANCPI.

Stadiul cadastrului in Romania

In prezent, in Romania exista circa 30 de milioane de imobile (terenuri cu sau fara constructii, apartamente si alte tipuri de constructii aferente celor cinci destinatii: agricola, forestiera, sub ape, intravilan, speciala). In baza de date a titlurilor de proprietate se afla acum doar cetatenii care au fost improprietariti prin Legea nr. 18/1991, prin Legea nr. 1/2000 si prin Legea nr. 247/2005. Adica proprietarii de terenuri agricole, case, apartamente, terenuri forestiere etc.


Fisa in cauza contine numele proprietarului, suprafata terenului, numarul legii in baza careia a fost eliberat titlul, adresa si numarul cadastral. Conform acestei baze de date, au fost emise, pina in prezent, 5.112.451 de titluri de proprietate, pentru o suprafata totala de 12.670.440 de hectare de teren agricol si paduri. La nivelul intregii tari mai erau de validat 222.775 de cereri ale fostilor proprietari pentru o suprafata de 347.583 de hectare si mai exista inca 130.000 de cereri pe masa Justitiei.

Citeste si:

Cum aflu daca sint in baza de date

Cetatenii pot verifica la ANCPI daca sint proprietari sau nu pe baza certificatelor de Carte funciara. Exista doua tipuri de extrase: de informare si de autentificare. Extrasul de informare poate fi obtinut de orice cetatean care doreste sa cumpere sau sa inchirieze un imobil si se elibereaza, in medie, in trei zile, in schimbul unei taxe de 10 RON (100.000 de lei vechi).

In schimb, extrasul de autentificare se elibereaza numai notarilor care vor sa legalizeze contracte de vinzare-cumparare si blocheaza acea proprietate pentru cinci zile, nemaipermitind o alta vinzare a aceluiasi imobil in aceasta perioada. Taxa este de 15 RON (150.000 ROL). "Doar ceea ce se spune in extrasul de autentificare al proprietatii despre acel imobil sau teren este valabil in fata legii. In plus, asupra proprietatii nu mai poate interveni nimeni pentru a pune ipoteca: nici statul, nici Fiscul. De asemenea, notarul, dupa ce a efectuat tranzactia, este obligat ca, in termen de 24 de ore, sa trimita la ANCPI contractul de vinzare-cumparare", sustine Mihai Busuioc.