Dupa o pauza destul de lunga, romanii par sa se reindrepte catre literatura SF. Momentul este "speculat" de editori, care se pregatesc cu cei mai in voga autori din domeniu. Bogdan Hrib, directorul Grupului Editorial Tritonic, vorbeste despre acest lucru...

La un moment dat se parea ca literatura SF se vindea bine in Romania. Au fost edituri care "au trait bine" de pe urma acestui gen literar. Apoi...pauza. De ce?

In mod evident au existat mai multe cauze. Una care nu ne apartine noua romanilor - obișnuiti sa fim intotdeauna de vina - ci pietei internationale de carte. Eu cred ca 11 septembrie 2001, a jalonat momentul in care publicul mondial, cititorul potential a devenit conștient ca lumea reala este cruda și incontrolabila. Și atunci și-a dorit o lume a sa, mai buna, in care binele invinge raul, in care se poate refugia și, nu in cele din urma, in care poate visa. Sa nu uitam ca marile lovituri de box-office ale ultimilor ani - filmele din seria Harry Potter sau Stapanul Inelelor au avut la baza romane fantasy, foarte noi sau deja clasice in cazul lui Tolkien.

Citeste si:

Eu sper ca intoarcerea se datoreaza maturizarii cititorului care a reușit sa separe in spatiul sau vital informatiile care ii pot sosi prin media audio-vizuala traditionala sau prin internet de placerea de a citi obiectul carte. Și cand spun acest lucru nu ma refer doar la SF (science-fiction) sau la F (fiction), ci la orice tip de literatura. Cartea ca obiect - in Occident volumele au devenit din ce in ce mai frumoase și, in mod implicit, mai scumpe - nu este un concept nou, dar apare din ce in ce mai prezent in politica editoriala internationala și, de putina vreme, in cea romaneasca.

A doua cauza este a noastra - cred ca am inceput sa ne plictisim de televizor și imi doresc ca lipsa de atractivitate a programelor difuzate pe toate posturile sa ajute in continuare piata nationala de carte.

Ar mai fi desigur, o clasa mijlocie urbana in expansiune, care are resursele necesare și iși gasește timp pentru lectura. Astfel editurile pot crește tirajele, apar oportunitati in promovare și cercul se inchide.