E noapte si ceata, motorul avionului s-a oprit deasupra marii, iar comunicatia radio cu solul s-a intrerupt. Acesta este unul dintre scenariile caruia trebuie sa ii faca fata pilotii aviatiei militare in simulatoarele de zbor. O parte importanta din antrenamentul unui pilot militar se desfasoara in simulatoarele de zbor. "Pregatirea pe simulatoare duce la eliminarea riscurilor ce pot aparea in timpul zborului, reducerea costurilor de instruire si protectia mediului", spune Liliana Tanase, ofiter de relatii publice la Statul Major al Fortelor Aeriene.

La ora actuala, astfel de aparate exista la Fetesti, Cimpia Turzii, Bacau si Magurele, linga Bucuresti. "Pilotii ies din simulator, de multe ori, epuizati si cu camasa uda", spune Constantin Olivotto, directorul general al companiei Simultec, singura din Romania care construieste astfel de aparate si cea care gazduieste simulatorul pentru elicoptere Puma de la Magurele.

Antrenament complex

Simulatorul de zbor este un dispozitiv cu aparatura de bord identica celor din aeronavele adevarate. Este prevazut cu un sistem de miscare care imita deplasarea elicopterelor sau avioanelor, iar de la punctul de control se simuleaza, prin intermediul unor programe de calculator, toate situatiile critice care apar in timpul unui zbor: oprirea motorului, ceata sau zborul pe timp de noapte, taierea legaturii radio. In fata pilotului sint proiectate diverse zone de zbor si piste de aterizare, iar un sistem audio genereaza sunetul specific cabinelor de pilotaj.

Citeste si:

Majoritatea celor care vor sa devina piloti in aviatia militara trec prin acest sistem de pregatire. Pe linga elevi, aici isi fac antrenamentul de dinaintea zborurilor pilotii care se pregatesc sa plece in diverse misiuni. "Daca pilotii ar putea executa pe elicoptere si avioane reale toate exercitiile pe care le pot face pe simulatoare ar distruge jumatate dintre aparatele din dotare. Mai mult, pe simulator, toate aceste manevre se fac fara a fi pusa in pericol viata pilotului. Costurile pentru combustibil dispar, se protejeaza motorul aparatelor reale si se evita astfel sursa de poluare pe care ar constitui-o pregatirea pilotilor pe avioane si elicoptere in spatiul real", explica Olivotto.

Costuri enorme

In domeniul aviatiei, in 2004, in lume erau 11.000 de simulatoare, dintre care peste jumatate fac parte din domeniul militar. Pretul unui asemenea aparat variaza de la o jumatate de milion de dolari la peste zece milioane de dolari, in functie de gradul de complexitate, iar intretinerea lui costa, anual, 10% din valoarea constructiei.