Dupa Revolutia din 1989, romanii simteau nevoia sa comunice, sa se deschida. Dupa raceala comunista, ,,fiecare era dispus sa isi povesteasca viata. Lumea se cauta, incerca sa se descopere si sa isi redistribuie granitele si ancorele in lume’’, isi aminteste psihologul Andrei Popescu. De aceea, la inceputul anilor ’90, romanii sunau la radio si la televiziune si isi destainuiau fara jena toate problemele intime.

La popa acasa

Totusi, marturisirea propriu-zisa nu se face nici la un pahar cu vin si nici apelind la emisiuni de tipul ,,Midnight Caller’’. ,,Atunci cind te confesezi unui prieten sau unui vecin, aceasta nu este o confesiune adevarata. Este mai degraba o forma mascata de birfa. In sensul veritabil al termenului, romanii se confeseaza mai intii preotului’’, afirma sociologul Nicu Gavriluta.

Aparent, s-ar putea spune ca romanii care merg la spovedanie sint putini la numar. In realitate, ,,ei sint mult mai multi, dar prefera sa mearga acasa la preot sau sa se spovedeasca in afara slujbei, pentru a nu se afla ca obisnuiesc sa se confeseze’’, observa Nicu Gavriluta.

Alegere cu risc

Citeste si:

Catolicii sint obligati sa mearga la spovedanie cel putin o data pe an, de Paste, in vreme ce ortodocsii sint mai stricti: marturisirea trebuie facuta de cel putin patru ori pe an, inaintea posturilor mari.

Lor li se recomanda sa-si aleaga un singur preot pentru spovedanie, de preferinta din parohia de care apartin. Altfel, pot sa apara "cazuri in care calugarii duhovnici dau posturi prea grele sotului si spun lucruri diferite fata de ceea ce preotul de parohie recomanda sotiei. Aceste diferente pot duce la neintelegeri si chiar la despartiri", arata parintele profesor Alexandru Stan.

Si ateii se pot confesa

Daca dogmele ortodoxe insista ca toti credinciosii sa mearga la acelasi duhovnic, catolicii vad lucrurile exact invers. "De obicei, ei nu se spovedesc la acelasi preot de mai multe ori. Este preferat un confesor strain, din afara parohiei, pentru ca, astfel, credinciosul se simte mai putin rusinat si mai liber sa vorbeasca", arata pr. Francisc Ungu-reanu de la Arhiepiscopia Romano-Catolica de Bucuresti. In cazul izraelitilor, confesiunea nu mai are nevoie de nici un intermediar.

"Evreii de rit mozaic nu merg, asemenea ortodoc-silor, la spovedanie. Ei intretin o relatie directa cu Dumnezeu, iar rabinul nu este un confesor", afirma Paul Schwartz, vicepresedintele Federatiei Comu-nitatilor Evreiesti din Romania.