In jurul „Codului lui Da Vinci“ s-a dezvoltat o intreaga industrie de pe urma careia se fac bani pe banda rulanta

Dan Brown nu este singurul care s-a imbogatit de pe urma celor patru romane care l-au facut celebru, editate si reeditate in diverse variante de Editura Rao: "Codul lui Da Vinci", "Ingeri si demoni", "Conspiratia" si "Fortareata digitala". In jurul acestor carti, mai ales in jurul "Codului lui Da Vinci" s-a dezvoltat un amplu fenomen de "piggy-packing", adica o industrie care face bani de pe urma romanelor si a scandalurilor pe care acestea le-au stirnit, transformindu-le intr-o inepuizabila sursa de bani. Foarte multi autori s-au imbogatit scriind pur si simplu carti care, incalcind legile fictiunii, explicau ce anume este adevarat si ce este fals in romanele lui Brown, de parca rolul fictiunii este acela de a reproduce fidel realitatea. Au fost zeci de documentare inspirate de acest roman, cel mai cunoscut fiind cel difuzat de National Geographic Channel.

Traducatoarea n-a facut nici o afacere

Filmul "Codul lui Da Vinci" in regia lui Ron Howard, cu Tom Hanks si Audrey Tautou, este exemplul tipic de boom hollywoodian. Nici macar acuzatiile de plagiat nu au reusit sa incetineasca ritmul galopant al incasarilor, sporindu-i si mai mult publicitatea. Despre traducatoarea lui Brown in limba romana, in schimb, nu se poate spune ca a dat lovitura din punct de vedere financiar. Adriana Badescu admite ca a devenit mai cunoscuta dupa ce a tradus "Ingeri si demoni", "Codul lui Da Vinci" si "Ghidul de calatorie" al best-sellerului.

"Din punct de vedere financiar, Dan Brown nu a fost pentru mine o lovitura, asa cum a fost pentru editura. Am primit tariful obisnuit de doi euro pe pagina si inca o prima de aproximativ 800 de lei pentru ca au scos mai multe tiraje", spune traducatoarea romanului vindut in peste 150.000 de exemplare. Traducerea a fost una relativ dificila, pentru ca "Brown a construit indiciile pe baza carora actiunea si eroii avanseaza in jurul unor jocuri de cuvinte greu de transpus in limba romana", explica ea.

Ghiduri turistice dupa cartea lui Brown

O noua metoda de a scoate bani de pe urma romanelor lui Dan Brown a aparut o data cu inceperea sezonului estival: turismul. Editura Rao a publicat recent doua ghiduri turistice pe urmele eroilor lui Dan Brown: "In lumea romanelor lui Dan Brown" de Oliver Mittelbach si "Codul lui Da Vinci. Ghid de calatorie", un volum coordonat de Jennifer Paull si Christopher Culwell.

"Cred ca succesul de care s-au bucurat romanele lui Dan Brown, plus toata literatura care s-a creat in jurul acestor carti vor sustine aceste ghiduri care in strainatate au un succes onorabil", a spus Ilies Campeanu, editorul celor doua ghiduri. Aceasta este o perspectiva optimista, avind in vedere ca, desi au fost planificate sa apara la sfirsitul lunii mai, cele doua ghiduri au fost lansate in august. In plus, "romanul nu are apetit pentru turism cultural. Se duce la Luvru doar sa bifeze si asta si isi aminteste de restaurantul din colt la care a mincat", spune Campeanu. Succesul imens pe care l-au avut in Occident alimenteaza optimismul editorilor.


Despre autor:

Cotidianul

Sursa: Cotidianul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.