De la data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, persoanele care indeplinesc conditiile pentru a deveni participanti la scheme de pensii facultative si intreprinderile din Romania pot vira contributii catre fonduri de pensii administrate de administratori autorizati intr-un alt stat membru al Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European. Printre persoanele care indeplinesc conditiile de participare la un astfel de fond se numara salariatii, agricultorii, cei cu profesiuni liberale, dar si parlamentarii sau membrii Executivului, pe perioada mandatului.

Aceasta propunere apare in Proiectul de Norma privind participantii la un fond de pensii facultative elaborat in baza Legii 204/2006, privind pensiile facultative.
Un alt proiect de norma prevede faptul ca aderarea la un fond privat de pensii se va putea face numai prin intermediul unui agent de marketing platit de respectivul fond. Asadar, se va naste o noua categorie de brokeri care vor incerca sa convinga persoanele fizice sa participe la un fond sau altul. Totusi actul normativ le interzice acestor brokeri sa-si momeasca clientii cu diferite beneficii financiare sau cu promisiuni hazardate privind castigurile pe care le vor avea.

In aceste conditii trebuie sa va asteptati ca o noua categorie de agenti sa va caute zi de zi pentru a va convinge sa participati la fondurile de pensii facultative asa cum se intampla acum cu agentii de asigurari de viata, bine-cunoscuti. Chiar si cu aceste neajunsuri insa, este singura cale pentru a va asigura un venit decent dupa pensionare. In plus, Roma-nia ramasese codasa Europei in privinta sistemului de pensii private, alaturi de Albania.

Restrictii pentru administratori

Inainte de adoptare, proiectul Legii privind pensiile private nu a fost scutit de comentarii din mediul societatilor de asigurare care considera ca legea este prea permisiva si ar putea genera un scandal gen Caritas. Pentru a elimina aceste suspiciuni legislativul a impus cateva reguli dure pentru functionarea pietei.

Citeste si:

Astfel, prin lege se impune ca administratorii pensiilor facultative si obligatorii sa provina din mediul societatilor de asigurari, de investitii sau al firmelor care au ca obiectiv principal administrarea acestor fonduri. In plus, membrii Consiliilor de Administratie, managerii si actionarii societatilor de pensii private trebuie "sa nu fi contribuit, direct sau indirect, la falimentul unor companii si sa nu fi fost implicati in niciun fel de scandaluri financiare".
Pe langa aceasta, membrii Consiliilor de Administratie, managerii si actionarii societatilor de pensii private trebuie sa nu fi fost sanctionati cu interdictia de a desfasura activitati financiare, sa nu fi facut parte din conducerea unei societati care nu si-a respectat obligatiile fata de terti in momentul inchiderii si sa aiba cazierul judiciar si fiscal impecabil.

Deduceri fiscale

Cuantumul mic al pensiilor din Romania este cauzat de numarul mic de platitori. In prezent, doar 4,5 milioane de persoane contribuie la bugetul asigurarilor sociale, in timp ce numarul pensionarilor depaseste sapte milioane. Acesta este motivul pentru care pensia minima din Romania este 22 de euro, cea medie de 75 de euro, in timp ce pensia maxima atinge 500 de euro.

Pentru a iesi din aceasta situatie mai trebuie adoptata inca o lege cuprinsa in pachetul de reforma a sistemului de pensii, care va reglementa asa-numitul pilon doi. Potrivit legislatiei, sistemul de pensii private va fi organizat pe trei piloane: pilonul I este reprezentat de sistemul de pensii de stat, pilonul II este un sistem cu doua componente combinate, obligatorii, una de stat si una privata, iar cel de-al treilea pilon se refera la sistemul privat la care cetatenii pot contribui benevol pentru a-si asigura o pensie mai mare. Deocamdata, functioneaza doar sistemul de stat.

Avantajul introducerii "pilonului doi" va fi ca atat angajatul, cat si angajatorul vor beneficia de cate o deducere fiscala in limita a 200 de euro pe an. Dar asta se va intampla abia din 2008.