Efectul derularii Programului de innoire a parcului auto pentru al doilea an se arata deja dupa prima luna: piata auto inregistreaza cel mai mare volum de vanzari din toate timpurile, atat autovehiculele autohtone, Da-cia si Daewoo, cat si cele straine, marcand totaluri in premiera. Masinile produse in Romania au depasit pragul de 14.000 de unitati vandute, valoare de neimaginat cu un an-doi in urma.

Simultan, importurile au trecut de bariera a 12.000 de autoturisme, dupa ce acum doua luni sarisera pentru prima data peste "cota" 11.000. Fara indoiala, cauza principala a acestui val de masini vandute este stimulentul de 3.000 de lei acordat de Ministerul Mediului in schimbul casarii unui autoturism mai vechi de 12 ani. Populatia a decis ca e momentul unei schimbari, amenintata probabil si de iminenta unor taxe crescute pentru vechiturile poluante, astfel ca a dat navala in showroomurile dealerilor pentru a-si alege autoturismul cel nou. Marii castigatori ai programului au fost si anul acesta Dacia, cu modelul Logan, si Daewoo, cu cele doua modele, Matiz si Cielo, lucru firesc daca tinem cont de faptul ca au cele mai ieftine modele in oferta.

Intre modelele de import, din punctul de vedere al cresterii consemnate, vedeta programului este Fiat Albea (aproape 80% peste luna iunie), o masina aflata la a doua tinerete, mai putin bagata in seama, trecuta si printr-un face-lift, dar care, prin pretul extrem de mic, a atras sute de cumparatori in numai o luna. Evenimentul a generat o veritabila sarbatoare la importatorul Fiat, Autoitalia, care marcheaza astfel cea mai buna luna din istoria companiei. Renault a punctat cu doua dintre modelele sale, Clio, cel care detine de luni bune pozitia intai in Romania si care a avut o crestere de peste 50% dupa demararea inscrierilor, si Mégane, revenit in forta dupa un declin inregistrat in lunile anterioare. O alta masina ce a starnit interesul fostilor proprietari de rable a fost, in iulie, Skoda Fabia (un plus de 33%), de asemenea o masina ieftina, ce a beneficiat, ca multe alte modele, de un discount suplimentar, pe langa cel de 3.000 de lei acordat de stat. In fine, tot cu o crestere peste media obisnuita s-a pozitionat si Peugeot 206, ce-i drept mai modesta (23,8%), probabil si din cauza pretului ceva mai mare, dar si a luptei interne pe care o da cu nou-lansatul 207. Au mai punctat cu plusuri mici Skoda Octavia si Chevrolet Aveo.

Exista si marci care, se vede treaba, n-au fost agreate de public pentru a face rocada cu vechile masini. Nu discutam aici despre modelele de lux (care nici nu s-au inscris), ci despre Ford, Volkswagen sau Toyota, marci ceva mai scumpe, dar nu cu mult, aflate intr-un trend firesc al pietei pentru aceasta perioada, adica unul descendent, impasibile deci la Programul de innoire a parcului auto. Nu exista inca un raport exact al masinilor livrate de dealerii acestora prin intermediul programului, insa cifrele mai mici decat luna trecuta arata ca nu avem de-a face cu solicitari importante din partea pietei. Intr-o situatie asemanatoare se afla si Opel, in coborare fata de luna trecuta, cu plus insa pentru Astra Classic, cel mai ieftin model din gama proprie.

Faza a doua a programului, in ceata

Cu siguranta, cea mai consistenta parte a programului s-a derulat deja, chiar daca, dupa estimarile noastre, nu s-au utilizat decat cel mult jumatate din cele 16.500 de "vouchere" aprobate de Guvern. Majoritatea celor care au avut de casat o rabla si si-au permis sa angajeze si un credit pentru diferenta de plata au facut-o inca de la inceput, dovada stand buluceala inregistrata in primele saptamani. August mai poate oferi putine surprize, iar in urmatoarele luni nu ne putem astepta la evolutii spectaculoase. Cu toate acestea, programul este prevazut sa se deruleze pana pe 12 decembrie, iar procedurile pentru faza a doua sunt destul de neclare.

Potrivit ordonantei si a instructiunilor care reglementeaza intreg procesul, dreptul de inscriere in ca-drul Programului de innoire este permis romanilor pana in data de 5 septembrie (mai exact, valabilitatea notelor de acceptare in program nu poate depasi acest termen). Pe 15 septembrie se va face un raport intre cotele alocate de Ministerul Mediului si totalul vandut de fiecare companie. Cei care nu au vandut cel putin 80% din cota alocata vor iesi din program.

Difeentele de cote neutilizate vor fi redistribuite dealerilor care mai au cereri din partea populatiei, dar nu mai au cote alocate. Asta inseamna ca dealerii sa aiba deja cumparatori inscrisi, insa fara note de acceptare, deoarece acestea nu vor mai fi valabile dupa 5 septembrie. Nici dosare aprobate nu pot exista pentru ca, daca nu mai primesc nicio cota, dealerii vor trebui sa puna din buzunarul propriu suma de 3.000 de lei. Alte note de acceptare nu vor putea fi emise deoarece legea nu prevede acest lucru. In concluzie, dupa 15 septembrie, ori se instaleaza haosul in derularea programului, ori va fi nevoie de noi instructiuni emise de Ministerul Mediului.

Recorduri alaturi de pierderi de cota

Paradoxurile specifice tarii noastre se arata si in piata auto. Intr-o luna obisnuita cu scaderile, Romania marcheaza recorduri la aproape toate capitolele (masini autohtone, importate, total vehicule si autoturisme), insa jumatate din importatori, distribuitori sau dealeri, simt probabil un gust amar. Motivul este dat de scaderile resimtite de acestia in vanzari, masinile lor nefiind atractive pentru posesorii de rable. Nici utilitarele usoare si microbuzele nu se simt prea bine, atat timp cat de la inceputul anului volumul de vanzari scade ritmic. Zona de lux are aceleasi simptome, toate marcile premium inregistrand scaderi de cota. In teritoriul masinilor cu preturi grevate de taxe vamale, evolutia este diferentiata. Japonezele asteapta vremuri mai bune, cand taxa va ajunge la 10%, in timp ce coreenele Hyundai si Kia par a fi mai prietenoase cu clientii, avand cresteri usoare.