La sfirsitul acestui an, cind va veni vremea reinnoirii politei RCA, multi dintre noi ne vom afla in fata unei surprize nu tocmai placute. Bineinteles, este vorba de costul asigurarii respective, cost care ne va strica Sarbatorile de Iarna, mai ales daca tinem cont ca, vrem, nu vrem, avem nevoie sau nu, vom plati si asigurarea tip Carte Verde. Care, de anul viitor, se va unifica cu RCA-ul si va deveni la fel de obligatorie, dind posibilitatea companiilor de asigurari sa faca cea mai mare afacere din viata lor. De ce ? Pentru ca vor incasa o gramada de bani pe Cartea Verde de la soferi care nu vor iesi niciodata din tara cu masina, prin urmare se afla in imposibilitatea de a avea vreun accident in afara granitelor Romaniei (risc asigurat de Cartea Verde)

Preturile, numai in sus

Pentru cine nu stie sau nu a avut nevoie niciodata de aceasta a doua asigurare (iar datele statistice ne spun ca este vorba de vreo 90% din automobilisti), Cartea Verde este polita care trebuie platita atunci cind dorim sa iesim cu masina din tara.

Acum, ca vom intentiona sau nu sa facem acest lucru incepind de la anul, ne priveste absolut personal, pentru ca banii tot trebuie sa-i dam. Nu in ultimul rind, trebuie sa mai tinem minte un lucru: tot incepind cu 1 ianuarie 2007, pretul asigurarii RCA se va liberaliza complet, iar asta se traduce, in Romania, printr-o noua scumpire. Indiferent cit de mult se bat cu pumnii in piept asiguratorii si spun ca piata autohtona este concurentiala si ca preturile sint determinate de raportul dintre cerere si oferta, va amintiti de vreo ieftinire a vreunui produs cauzata de aceasta intetire a competitiei? Noi, nu. Recunoastem, este competitie, dar o competitie foarte interesanta care intotdeauna duce pretul numai in sus.

Obligat sa pleci din tara

Din pacate, Romania n-a ajuns, inca, la stadiul de dezvoltare economica ce ar putea oferi, unei bune parti din populatie, privilegiul de a se plimba cu masina prin tari straine dupa bunul plac. E drept, din ce in ce mai multi romani pleaca in vacanta prin statele din jur cu autoturismul propriu, dar numarul acestora este insignifiant raportat la totalul detinatorilor de autovehicule.

Si, oricum, concediul in strainatate cu masina reprezinta o activitate sezoniera, nicidecum una permanenta. Astfel, nu se justifica o polita cu o valabilitate de un an de zile sau citeva luni pentru o persoana care, fie nu iese deloc din tara cu autoturismul, fie pleaca pentru doua-trei zile sau doua-trei saptamini. Dar, cu toate acestea, incepind de anul viitor, vor fi obligati sa-si cumpere Carte Verde atit cei care se plimba prin lume cu masina, cit si pensionarii proprietari ai unei biete si vechi Dacii, pe care o scot din parcare maxim de doua ori pe an si asta numai sa mearga pina la rudele de la tara sau cei care nu au iesit in viata lor din tara cu autoturismul si nici nu intentioneaza sa o faca vreodata.

Profit sigur pentru asiguratori

Citeste si:

Mai mult, avind in vedere ca asigurarea se va achita anticipat, la inceputul anului, este imposibil de facut vreo diferenta de plata intre cei care nu vor iesi in mod sigur cu masina din tara, cei care vor iesi, dar maxim pentru citeva zile, sau cei care vor iesi de multe ori si pentru perioade lungi de timp.

Pentru ca nu se poate previziona cum va evolua viata unui om - in cazul de fata proprietar de autoturism - in decursul unui an, daca va pleca sau nu din tara la volanul masinii si cit va sta plecat, cel mai "bine" si mai profitabil este sa-i iei banii pe Cartea Verde, nu-i asa? Unificarea celor doua polite, RCA si Carte Verde, este intr-adevar utila pentru cei care stau aproape de granitele Romaniei si prefera sa-si faca cumparaturile in tarile vecine sau pentru cei care se plimba des in strainatate, mai mult in scop de afaceri, dar, stim prea bine, numarul acestora este foarte mic. Pentru restul populatiei, nu reprezinta altceva decit o taxa in plus care va intra, bine mersi, in buzunarul asiguratorilor, constituind pentru acestia cel mai sigur si mai lipsit de risc venit. De ce spunem acest lucru? Pai daca vor plati Cartea Verde toti soferii si numai vreo 10% din acestia pleaca in strainatate cu masina, este foarte clar ca restul de 90% nu sint vizati de nici un risc de a li se intimpla ceva in afara granitelor tarii. Contravaloarea politelor acestora nu va fi afectata de nici o posibila dauna, deci va reprezenta un profit sigur si lipsit de griji pentru asiguratori.

Numai 400.000 de polite Carte Verde

Pentru a avea o imagine mai clara a ceea ce inseamna unificarea celor doua polite, incepind din 2007, ne putem raporta la datele anuale prezentate de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor (CSA), cu privire la incasarile din 2005. Astfel, anul trecut, incasarile din primele RCA s-au ridicat la suma de peste 760 de milioane RON. Suma este aferenta unui numar de 4,8 milioane polite incheiate, dintre care 3,5 milioane reprezinta asigurarile persoanelor fizice.

Pe de alta parte, asigurarea Cartea Verde a adus incasari de 170 de milioane RON pentru un numar de aproximativ 400.000 de polite. Nu trebuie uitat faptul ca polita tip Carte Verde se poate incheia pe o durata minima de 15 zile si una maxima de 12 luni, ceea ce inseamna ca pot exista cazuri in care aceasta a fost platita de mai multe ori pentru acelasi autoturism. De asemenea, mai trebuie spus ca polita RCA este obligatorie si se poate incheia pe o perioada minima de 6 luni sau maxima de 12 luni. Comparind datele CSA, reiese faptul ca din totalul de 4,8 milioane de polite RCA obligatorii, numai aproximativ 8%, dintre cei care au fost obligati sa le incheie, au avut nevoie si de Carte Verde.

Stringeti bani la ciorap!

Intrebarea pe care si-o pun toti conducatorii auto, in momentul de fata, este cit va costa noua polita RCA-Carte Verde. Pentru 2006, costul unei asigurari RCA, cu valabilitate 12 luni, s-a ridicat undeva pe la 60 de dolari. Acelasi pret il are si asigurarea tip Carte Verde, dar daca polita e incheiata pe perioada minima de 15 zile.

Pentru perioada maxima de 12 luni, pretul asigurarii Carte Verde este in jur de 800 de dolari. Incepind cu 1 ianuarie 2007, insa, pretul politei RCA se va liberaliza complet, ceea ce va permite companiilor de asigurari sa stabileasca fiecare in parte cit va costa o astfel de asigurare. Intr-o economie de piata functionala, liberalizarea pretului oricarui produs sau serviciu nu atrage dupa sine neaparat o crestere substantiala a acestuia, mai ales datorita unui mediu concurential puternic. Dar, asa cum spuneam mai sus, in Romania, este putin probabil ca acest lucru sa se intimple. De altfel, fostul presedinte CSA, Nicolae Crisan, declara, in urma cu ceva timp, ca firmele de profil au stabilit deja tarifele la asigurarea RCA extinsa pentru 2007 si ca din analiza preturilor rezulta o crestere medie pe total piata de circa 40-45%. Deci, stringeti bani la ciorap pentru noua asigurare RCA-Carte Verde! O sa aveti nevoie!