Romanii vor plati mai mult pentru transportul feroviar. Tarifele vor creste pana la finele anului cu pana la 60%, in urma unor majorari trimestriale in valoare maxima de 7%, peste nivelul inflatiei, potrivit unui proiect de Ordonanta de Guvern elaborat de Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului.
Scumpirile pentru traficul feroviar vor fi aprobate prin ordin al ministrului Transporturilor si vor intra in vigoare la 15 octombrie 2006, 15 ianuarie 2007, 15 aprilie, 15 iulie si 15 octombrie 2007, informeaza Mediafax.

In prezent, MTCT stabileste tarifele de transport feroviar de calatori, iar operatorii din domeniu pot modifica preturile doar cu aprobarea Guvernului, avand insa posibilitatea de a corela tarifele stabilite de minister cu rata inflatiei, atunci cand aceasta depaseste valoarea de 5% fata de data ultimei corectii.

Reprezentantii ministerului afirma ca cele mai importante costuri ale CFR Calatori sunt dictate de piata si nu pot fi controlate direct de conducerea companiei, iar multe dintre costurile operatorilor au crescut semnificativ in ultima perioada, in special cele pentru combustibili, energie electrica sau achizitii de material rulant.

Citeste si:

Potrivit MTCT, autoritatile au incercat sa echilibreze lipsa veniturilor din sistemul feroviar prin cresterea contributiei statului pentru plata contractelor de servicii publice sociale de transport, la 226,54 milioane euro in 2005, situatie care a generat insa o serie de dezavantaje.

Astfel, contributia statului la acoperirea costurilor serviciilor de transport feroviar de calatori este peste media europeana de 50%, ceea ce a determinat "o presiune insuportabila" asupra bugetului, in timp ce nivelul tarifelor platite de calatori este mult superior mediei europene, precizeaza reprezentantii ministerului.

De asemenea, CFR SA a majorat artificial tarifele impuse operatorilor de calatori, ca urmare a neachitarii obligatiilor acestora catre companie.
MTCT arata ca in ultimii ani contributia statului pentru transportul feroviar s-a situat la circa 0,7% din PIB, din care mai mult de jumatate a revenit transportului de calatori, insa sumele alocate in valoare absoluta sunt mult sub nivelul european.