Practic, rata de penetrare a telefoniei fixe este la un nivel scazut, circa 20% la nivel national si 10% in mediul rural. "Sute de localitati din mediul rural fie au acces limitat, fie deloc la servicii de comunicatii, puterea de cumparare a populatiei din aceste zone este scazuta, iar acoperirea costurilor nete de instalare a liniilor telefonice fixe individuale ar reprezenta un efort disproportionat atit pentru stat, cit si pentru industria de comunicatii din Romania", se arata in analizele efectuate de Autoritatea Nationala de Reglementare in Comunicatii (ANRC).

Serviciul de comunicatii, la nivel national in 2010

Conform legislatiei europene, transpuse in practica romaneasca prin Legea nr.304/2003 pentru serviciul universal, exista obligativitatea asigurarii unui set minim de servicii de comunicatii tuturor cetatenilor. "Romania are un mare deficit la capitolul servicii de comunicatii in mediul rural. Solutia cea mai buna pentru a depasi acest handicap, beneficiind de conditii de finantare optime este crearea de telecentre.

Conform programului de dezvoltare a telecentrelor pina in 2010, nu va mai exista nici o localitate fara acces la reteaua publica de telefonie si la Internet", au precizat reprezentantii ANRC. Practic, prin acest program, populatia a peste 600 de comunitati izolate din mediul rural va beneficia de servicii de telefonie si Internet. Conceptul telecentrelor, promovat de ANRC, prevede existenta unui echipament minim, constind in cel putin doua aparate telefonice, doua calculatoare cu acces la Internet si un fax.

Costuri de 10.000 de euro pe tele centru

Citeste si:

Sumele necesare pentru instalarea telecentrelor (costul net) si mentinerea functionarii acestora pe o perioada de trei ani sint asigurate de catre ANRC - sub forma unei subventii - din fondul pentru serviciu universal constituit prin contributia tuturor furnizorilor de retele publice de comunicatii electronice si de servicii de telefonie.
Pentru a obtine cel mai bun cost ANRC a decis sa organizeze licitatii, pentru loturi de localitati, pentru instalarea de telecentre, furnizorii urmind a fi desemnati in baza celei mai bune oferte financiare. Telecentrul va functiona pe o perioada de cel putin 3 ani, dupa care echipamentele puse la dispozitie de catre furnizor vor intra in proprietatea primariei, care va putea continua administrarea telecentrului.

Pina la acest moment, ANRC a organizat 4 licitatii pentru conectarea de telecentre intr-un numar total de 208 localitati. In prezent sint functionale 37 de telecentre, de serviciile carora beneficiaza un numar de 47.032 de locuitori. Pina la finele acestei luni vor mai fie deschise alte 71 de telecentre, iar restul de 100 pina la sfirsitul anului. Costul total al instalarii celor 208 telecentre adjudicate este de 7,85 milioane RON (circa 2,2 milioane euro). "In medie, costul instalarii si mentinerii in functiune timp de trei ani a fiecarui telecentru, asa cum a rezultat in urma licitatiilor, este de aproximativ 10.000 de euro", au precizat reprezentantii ANRC.

"Inainte existau doar trei telefoane"

>> "Telecentrul functioneaza din data de 15 martie si avem facturi lunare de 200-250 RON. Principalii beneficiari sint copiii de la scoala si oamenii care au rude in afara. Conditiile pe care noi a trebuit sa le indeplinim au fost de a pune la dispozitie spatiul, de a asigura utilitatile si personalul care se ocupa de telecentru. Pina la instalarea telecentrului, la noi existau doar trei telefoane: unul la primarie, unul la Politie si unul la Cooperativa de Consum. Initial am vrut sa instalam telefoane publice si am facut o solicitare pentru 6 posturi, dar nu s-a aprobat nici unul". ll

Ion Ignatescu - primar comuna Glavile (Valcea)