Un magazin din cartierul Berceni are toate sansele sa fie primul din Bucuresti care a afisat preturile in lei noi ale produselor, cu aproape o luna inainte de expirarea termenului impus de BNR. Potrivit bancii centrale, de la 1 martie, toti comerciantii sint obligati sa afiseze preturile produselor atit in moneda "leu vechi", cit si in moneda denominata, "leu nou".
In vreme ce marii comercianti asteapta sa primeasca miile de etichete cu preturi noi, un supermarket bucurestean, prin care dupa doua-trei vizite te plimbi cu ochii inchisi, fara riscul de a nu nimeri raftul cu produsele cautate, s-a grabit sa-si familiarizeze clientii cu "leul greu", impinzind etajerele cu preturi vechi si noi. "Din intreg lantul, acesta este singurul magazin unde am afisat preturile astfel. Am schimbat etichetele inca de acum patru zile, pentru ca oamenii sa aiba timp sa se obisnuiasca. Si mereu sintem intrebati de clienti daca s-a introdus deja leul greu", ne-a declarat Ionel Ciobanu, seful de unitate al supermarketului Simona. Inca din primele zile de la afisarea asa-numitelor preturi duale, impactul asupra clientilor a fost pe masura, dupa cum ne-au spus vinzatorii: "Toti oamenii ne intrebau daca s-a introdus leul greu, cum arata si daca de acum inainte va fi mai bine sau mai rau pentru ei. Cei mai multi spun ca o sa fie mai rau". La o ora la care numai pensionarii se puteau plimba in voie prin magazin, putinii clienti pe care i-am gasit si care, probabil, erau la prima vizita, se uitau indelung la preturi si apoi cautau din priviri o vinzatoare care sa le explice "pretul bun": "Maica, nu prea vad ce scrie aici. Care e pretul? Ala de sus sau celalalt?", intreaba o batrina postata linga raftul de detergenti. Astfel, potrivit etichetelor afisate in magazinul cu pricina, un kilogram de banane care acum costa 37.900 lei se va cumpara, dupa denominare, cu 3,79 lei, un pui care acum e 67.400 lei va costa 6,74 lei, iar un kilogram de cotlete de fitofag va scoate din portofelele "denominate" cam 13 lei, tinind cont de faptul ca actualul pret este in jur de 130.000 lei. Chiar daca nu sint straini de notiunea de "leu greu", majoritatea romanilor habar nu au de faptul ca denominarea se face in etape: "Eu mereu imi fac cumparaturile aici. Si cind am vazut noile etichete prima data, am crezut ca s-a introdus leul greu si nu stiam cum o sa platesc", ne-a spus o femeie trecuta de prima tinerete, la iesirea din supermarket. Ba chiar si vinzatoarele ne-au intrebat pina cind o sa tina "chestia asta cu leul greu".


Marii comercianti asteapta noile etichete

Reprezentantii marilor retele comerciale, precum Carrefour, ne-au declarat ca inca din ianuarie au comandat noile etichete si garanteaza ca, incepind cu data prevazuta de lege, acestea vor insoti si "ultima napolitana". La rindul sau, Cristian Savu, directorul comercial de la MacDonald’s, ne-a spus ca, fara indoiala, la inceputul lunii martie preturile duale vor fi afisate in intreaga retea: "Am comandat noile etichete inca de saptamina trecuta. Nu e chiar usor. Este o procedura care necesita timp si nu stiu cite firme vor reusi sa respecte data-limita".