afacere gigantica, de la creme si carti pina la experimente de laborator, ataca, prin promisiuni, batrinetea. "Miliarde de dolari aruncati inutil in fintinile mitice ale tineretii eterne", deschide LiveScience.com dosarul sau despre imbatrinire, aratind ca oamenii de stiinta sint radicali in aceasta privinta. Cind vine vorba despre riduri, par alb si slabirea memoriei sau a vederii, lucrurile sint ireversibile. Flacoanele tineretii vesnice nu pot sustine decit cel mult, optimismul omenesc.

Injectii de 10.000 de euro

Teama de batrinete se adinceste cu atit mai mult cu cit societatea prezenta este din ce in ce mai exigenta cu virstele inaintate, promovind cu exagerare mitul tineretii absolute. La 34 de ani, Zinedine Zidane este numit de ziarele de sport din toata lumea "un om batrin". Virful puterii, atletic vorbind, se atinge la 20 si ceva de ani. Mizind pe aceasta slabiciune umana, companiile tintesc cu produsele "tineretii vesnice" catre toate tipurile de public: atit cei de 30 de ani, cit si cei de 70. Iar daca la inceput se promovau numai sampoane impotriva caderii parului sau creme antirid, mai nou, farmaciile au rafturi intregi cu produse care promit sex, vigoarea tineretii sau memorie de elefant. Site-urile sint mai indraznete de atit si vind nostalgicilor pastile din ierburi cu nume ca "Forta virstei", "Ultra Max 400" sau "Regenesis Plus Recombinant GH".

Citeste si:

Mai mult, in ultimii zece ani, in Statele Unite, s-au deschis sute de clinici antiimbatrinire, cerind clientilor peste 10.000 de euro anual pentru injectii hormonale si o serie de alte terapii neconfirmate inca. Solutiile care trateaza fizicul sint completate cu cele pentru spirit. Librariile mustesc de manuale si ghiduri impotriva batrinetii, ale caror titluri mizeaza pe idei de genul "Intinereste: zece pasi pentru a intoarce anii". Exista insa si exemple mai senine, cum ar fi "Batrinete si moarte in mileniul trei", cartea lui Livius Ciocarlie, publicata anul trecut in Romania, in care autorul isi indeamna semenii sa nu dramatizeze: "Ne-am nascut fiindca asa s-a intimplat, murim fiindca asta-i situatia".

Promisiuni ridicole

Dintre toate inventiile, industria cremelor antirid este cea mai profitabila insa: aici se invirt, anual, peste 26 de miliarde de dolari. Iar atunci cind cosmeticele nu mai fac fata, intervin operatiile estetice. Teama de bisturiu a fost speculata si ea de producatorii de cosmetice, care au lansat creme "hi-tech", de 300 de dolari, infasurate intr-o serie de denumiri latinesti sau stiintifice. In fata acestor produse, Leonard Hayflick, profesor de anatomie la Universitatea din California, este ferm pe pozitie: "Nu exista nici o interventie care ar putea incetini, opri sau intoarce imbatrinirea. Punct". El adauga ca, prin exercitii, oamenii pot sa recupereze doar vitalitatea fizica si psihica, dar nu pot redeveni tineri.