Aparut in Romania in urma cu trei ani, coachingul numara la noi in tara sub cinci oameni in stare sa practice aceasta meserie, la granita dintre consultanta si terapie experientiala, greu de definit de catre profani.

"Coachingul este ca Internetul: a iesit din nimic", spune Mihai Stanescu, Business&Life Coach din 2003.

Filosofia care sta la baza coachingului spune ca fiecare poseda deja in sine tot ceea ce este necesar pentru a-si atinge propriile obiective. Aceste talente si resurse sint blocate, in mod artificial, de o serie de temeri, conditionari, credinte limitate, pe care experiente din trecut, parinti sau dascali le-au insuflat de la cea mai frageda virsta. Odata clarificate adevaratele obiective si eliberati de blocaje, oamenii sint capabili sa gaseasca o "tehnica" proprie de a-si atinge scopurile, mult mai eficace decit orice model impus din exterior.

Clientii se aleg din top business

"Coachingul este un alt tip de relatie, in care antrenorul (coach) este cel care se pozitioneaza jos, ca o oglinda in care tu, client, te reflecti", explica Mihai Stanescu, care are si firma specializata, RoCoach. Clientii acestui tip de program sint, de cele mai multe ori, oameni cu functii de conducere, directori sau manageri, aflati in competitie atit cu ei insisi, cit si cu ceilalti jucatori de pe piata.

Citeste si:

E ca mersul la sala

Sedintele de coaching sint organizate o data pe saptamina, pentru o perioada minima de trei luni, durata luata din alta disciplina din care coachingul si-a tras seva, antrenamentul sportiv. "S-a constatat faptul ca, daca cineva face in mod consecvent o anumita activitate vreme de trei-patru luni, fie ca este vorba despre mers la sala sau renuntat la fumat, sint toate sansele sa reuseasca, pentru ca devine o chestie de rutina si ne intra in obisnuinta", explica Migai Popa-Radu (foto), coach la Seeds4Success.

Evolutie de la o sedinta la alta

El explica si de ce este necesara aceasta frecventa a intilnirilor dintre client si coach: "Mai des de o data pe saptamina nu prea se justifica, pentru ca munca clientului nu se intimpla in timpul sedintelor, ci intre ele. Ceea ce facem in timpul fiecarei intilniri este sa vedem ce s-a intimplat de la sedinta anterioara, sa vedem ce isi propune clientul pentru data viitoare; practic, progresul se intimpla intre sedinte, clientul lucrind la indeplinirea obiectivelor pe care el si le propune de la o sedinta la alta".