Soferii care vorbesc la telefonul mobil in timp ce conduc au un comportament similar celor care se urca beti la volan, releva un studiu publicat, recent, de specialistii de la Universitatea din Utah.

"Am descoperit ca persoanele care vorbesc la telefonul mobil in timp ce conduc sint la fel de "ametite" ca si cele care sint in stare de ebrietate, cu un nivel de 0,08 alcoolemie", declara Frank Drews, coautor al studiului. Potrivit specialistilor care au realizat si publicat studiul, utilizarea telefonului mobil in timpul sofatului ar trebui interzisa.

"Asa cum te expui unui risc enorm atunci cind conduci sub influenta alcoolului, la fel se intimpla si atunci cind vorbesti la celular", declara si profesorul David Strayer, cordonatorului studiului. Studiul publicat de universitatea americana a fost realizat pe doua esantioane de subiecti, iar rezultatele s-au bazat, in mare parte, pe raportul comportamental intre cele doua grupuri. Vorbim despre un grup de soferi ce au folosit telefonul mobil in timpul cercetarii si despre celalat grup in care subiectilor li s-a dat de baut.

Surprinzator, insa, evaluarea rezultatelor comparate a aratat ca un sofer a carui atentie a fost distrasa de vorbitul la telefon s-a comportat similar conducatorului aflat in stare de ebrietate, mai ales atunci cind s-a pus problema opririi de urgenta. in plus, spun specialistii, sa vorbesti la telefon in timp ce sofezi poate fi chiar mai periculos decit sa te urci la volan "ametit".

"Asta nu inseamna ca rezultatele studiului indeamna oamenii sa se urce beti la volan. Nu arata decit faptul ca este la fel de periculos sa folosesti celularul in timpul sofatului, ba uneori chiar mai periculos", declara realizatorii cercetarii.

De cinci ori mai predispus accidentelor

Studiul celor de la Utah nu face altceva decit sa intareasca o data in plus teoria conform careia utilizarea telefonului mobil in timpul sofatului este periculoasa. O cercetare precedenta arata ca un sofer ce vorbeste la telefonul mobil in timpul condusului este de peste cinci ori mai dispus accidentelor decit un individ care sofeaza atent. Ce mai arata studiul celor de la Universitatea din Utah? Faptul ca atunci cind o persoana converseaza la mobil, ea nu poate mentine o viteza constanta si, in unele cazuri, "pierde" chiar si banda de circulatie. Telefoanele mobile nu sint, insa, singurele care distrag atentia soferilor de la condusul prudent.

Potrivit cercetatorilor, evolutia tehnologica a introdus in viata soferilor si alte tentatii la fel de riscante pentru participantii la trafic. "Soferii pot acum sa navigheze pe internet, sa priveasca la televizor etc., chiar din propria masina.

Avem motive intemeiate sa credem ca majoritatea acestor activitati pot fi mai periculoase pentru puterea de concentrare atunci cind conduci masina decit cele traditionale, precum ascultatul radioului sau chiar mincatul la volan", mai spun autorii studiului.

Hands-free-urile, inutile

Pe de alta parte, nici hands-free-urile nu ajuta prea mult. Astfel, conform unui studiu efectuat de forul american al sigurantei rutiere, IIHS (Insurance Institute for Highway Safety), atentia soferului care vorbeste la tefonul mobil in timp ce conduce este principalul factor ce poate cauza accidente.

Astfel, chiar daca ambele miini ale acestuia sint libere prin folosirea hands-free-urilor, atentia acestuia este impartita intre conversatie si condus, ceea ce face ca riscul aparitiei unui incident rutier sa creasca de aproximativ patru ori.

De altfel, hands-free-urile care se comercializeaza in acest moment nu sint de fapt hands-free-uri, soferul fiind nevoit in continuare sa apese cel putin o data tastele telefonului. La aceasta se adauga atentia care trebuie acordata atit convorbirii, cit si sofatului automobilului.
Aceste doua elemente combinate duc la o supraincarcare cerebrala care are ca efect reducerea atentiei la traficul auto.


Despre autor:

Sursa: 7plus.ro


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.