Semn bun! In Bucuresti s-a deschis un nou teatru: Montage - adapostit de galeria cu acelasi nume de pe Strada Calarasi nr. 94. Pe langa obisnuitele performance-uri si expuneri de arta vizuala, galeria artistului Daniel Divrician va gazdui, de acum inainte, experimente teatrale, spectacole dramatice si de dans contemporan.

Teatrul Montage s-a lansat duminica trecuta cu Valmont, pe un scenariu original al regizorului Marcel Top. Acesta a plecat de la celebrul roman epistolar al lui Pierre Choderlos de Laclos, Legaturi primejdioase, si de la piesa inspirata de el lui Heiner Muller, Quartet, care reduce toata pasta romanesca la cele doua personaje principale, Valmont si Marchiza de Merteuil.

Un ritual al intimitatii propune Marcel Top in Valmont, asa ca patrunderea in secret a publicului reclama reguli stricte. Spectatorii trebuie cu totul anonimizati, calitatea lor exterioara teatrului se cere anihilata. Fiecare primeste la intrare pelerina si masca alba pentru ca, in spatiul in care nu intra mai mult de 25 de oameni, toti martorii muti sa fie pe deplin inghititi in peisaj.

Intr-un spatiu de joc mignon, mai mic decat cea mai mica scena, in spatele mastii, pudoarea spectatorului e abolita, chingile autocontrolului eliberate si tentatia desfranarii, ascunsa in oricine, libera sa se bucure. Marginind, cu grele catifele rosii, spatiul strabatut de panzele albe, maculate de tuse groase sangerii, scenograful Daniel Divrician ingusteaza si mai mult perspectiva, luand complet publicul in captivitate... estetica. Senzatia de opulenta teatrala, de conventie expandata deliberat pana la ultimul por pare sa fie cheia intregului spectacol. Toate palierele sale, de la costumele Oanei Draghici, structural dramatice, cu usoara tenta de revista glossy, la diferitele registre din interpretarea celor doi actori, Iulia Luminare si Radu Iacoban, asuma o teatralitate pastoasa, densa.

Naturaletea, credibilitatea sau firescul, marotele actoriei moderne, sunt voit anesteziate in acest carnagiu ritualic a doua intimitati care se devora pe piedestalul lung si stramt, dimprejurul caruia stau spectatorii, martori muti in pelerine albe. Setea de anihilare a propriei fiinte, dar si a celei iubite, tanjirea dupa senzualitate si, in acelasi timp, inconstient, dupa extinctie, ii fac pe cei doi (fosti) nobili iubiti sa se adaposteasca ludic sub acoperiri diferite, sa schimbe roluri erotice diverse cu a caror savoare isi re-trezesc lacomia.


Despre autor:

Adevarul

Sursa: Adevarul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.