De unde vine stresul?

Suntem cu totii, mai mult sau mai putin, intr-o stare permanenta de stres. Ne confruntam permanent cu schimbari, deci ne aflam mereu in situatia de a trebui sa ne adaptam. Daca stresul este prea puternic, ca in cazul unei situatii de conflict, sau daca schimbarile in viata se produc in mod repetat, organismul este incapabil sa se mai adapteze. Stresul este, in consecinta un fenomen de adaptare. Exista trei factori care determina stresul: intensitatea, durata in timp si cantitatea de stres acumulata. Insasi viata este generatoare de stres: modificarile de salariu, ambuteiajele, toate tipurile de presiuni intalnite in viata cotidiana sau schimbari mai dureroase precum moartea, divortul sau separarea.

Ce se intampla din punct de vedere fiziologic?

Situatiile de schimbare au ca rezultat producerea de substante hormonale in corp. Exista doua tipuri de stres: cel acut, produs de o situatie de urgenta (accidente, evenimente neprevazute) si cel cronic al vietii cotidiene, legat de activitatile de zi de zi. In functie de tipul de stres, raspunsurile corpului pot fi diferite. Stresul acut produce adrenalina iar stresul cronic produce cortisolul. Pe termen lung, acesti hormoni pot contribui la produ-cerea unor probleme fiziologice. Stresul acut si adrenalina pot provoca probleme cardiace. Stresul cronic si cortisolul pot provoca tulburari importante precum ulcerul, depresia, probleme hormonale sau cancer.

Exista mai multe profiluri de stres?

Oamenii stresati sunt de trei tipuri: cei interiorizati, cei agresivi si cei care reusesc sa se adapteze.

Femeile sunt mai stresate decat barbatii?

Da. Conform statisticilor, 20% dintre barbati sufera de tulburari din cauza stresului fata de 33% dintre femei. La nivel global, barbatii tind sa sufere din cauza stresului acut, iar femeile au tulburari din cauza stresului cro-nic legat de viata cotidiana.

Citeste si:

Cum trebuie tratata o situatie de stres?

Este important sa stii sa raspunzi nevoilor personale, sa fii atent la cerintele corpului. Trebuie sa stii cand sa spui nu si sa impui niste limite. Sunt importante practicarea unui sport si relaxarea.

Cum se poate pozitiva stresul?

Mai intai trebuie sa se constientizeze stresul. Trebuie ca oamenii sa vada partea buna a situatiei stresante si sa constientizeze oportunitatile. Unele persoane pot reactiona mai bine in situatii de stres.

Stresul si fericirea pot fi compatibile?

Categoric da. Stresul este inevitabil dar daca situatiile stresante sunt tratate in mod pozitiv, se poate ajunge la o stare de bine. Unii factori de stres cotidian pot fi eliminati. Altii, precum stresul profesional, nu pot fi eliminati. Trebuie sa stii sa te adaptezi.

Cum poti deveni un "stresat fericit"?

Trebuie sa se aiba grija de sine, sa ti se satisfaca nevoile personale. Trebuie abordata o atitudine pozitiva si increzatoare si sa se transforme orice situatie negativa intr-una pozitiva.